Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zondag 21 juli 2019

Gesso en structuurpasta.

Hallo allemaal.
Zowel de gesso als de structuurpasta van Dutch Doobadoo zijn ideaal om mee te werken.
Beide mediums drogen snel en zijn goed in combinatie met masks te gebruiken.

Ik heb een paar foto's gemaakt om jullie het verschil tussen deze 2 materialen te laten zien.




Links zie je het resultaat met de structuurpasta, rechts met de gesso.


De structuurpasta ligt iets hoger en is iets groffer van structuur.


De gesso komt iets minder omhoog, het oppervlak is gladder.



Door op de foto's te klikken zie je het verschil tussen beide materialen nog beter.

In gesso zitten kleine deeltjes krijt/gips.
Gesso is te gebruiken als een primer. Door gesso aan te brengen op de ondergrond zal de verf of inkt minder in de ondergrond gezogen worden en zal de verf of inkt minder door je pagina heen drukken.
Gesso kun je op diverse ondergronden gebruiken. 
Ook is gesso goed te gebruiken als je een kleur af wilt zwakken, gewoon een laagje gesso
er overheen doen.....






Gesso kun je aanbrengen met bijvoorbeeld een kwast, spatel, paletmes, pasje, sponsje of gewoon met je vingers aanbrengen.
Door gesso grof in de ondergrond aan te brengen krijg je wat structuur in je pagina.
Wil je dat het effect van gesso niet zichtbaar is, breng dan de gesso dun aan. Dit kan goed met een kwast of sponsje. Ook kun je de gesso iets mengen met water en meerdere lagen over elkaar heen aanbrengen.
Omdat de gesso mat opdroogt, gebruik ik het erg graag als ik spatten witte of zwarte verf op mijn pagina wil hebben. De gesso puur spat niet zo gemakkelijk. Daarom meng ik het altijd even met een heel klein beetje water.
Ook is de gesso erg geschikt om bijvoorbeeld een "sneeuwrandje" langs je kaart te maken.
Er is witte, maar ook zwarte en gesso van Dutch Doobadoo.

De structuurpasta is wat groffer dan de gesso.
Dit zie je goed op de foto's als je naar de oppervlakte van de letters kijkt.
Met de structuurpasta kun je structuren/ reliëf op je pagina aanbrengen.
Dit gaat gemakkelijk door er een mask bij te gebruiken.
Het effect hiervan is bij structuurpasta groter dan bij het gebruik van gesso. 
Ook de structuurpasta kun je aanbrengen met een spatel, paletmes, pasje.
Bij het gebruiken van een mask komt de structuurpasta hoger te liggen dan de gesso.

Zowel de gesso als structuurpasta kun je mengen met verf, inkt of pigmentpoeder.
De kleur wordt dan wel minder intens.
Over beide materialen kun je een (verf)laag aanbrengen.
Beide materialen zijn heerlijk om te gebruiken.
Probeer het maar eens als je dit nog nooit gedaan hebt.

Het voorbeeld dat je in dit blogbericht ziet staan, is het voorbeeld voor een workshop
die ik op zaterdag 12 oktober geef  bij Noor en Zo in Waspik.

Groeten Hanny.

Geen opmerkingen: