Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




dinsdag 1 januari 2008

Met naald en (d)raad.



Gebruik van naald en draad op je LO
Op veel van mijn LO’s zie je het gebruik van naald en draad terug. Soms mis ik nog net de finishing touch op een LO. Zo’n draadje kan dan wonderen doen.
Ik gebruik erg vaak de naaimachine hiervoor.
Als ik papier naai met de naaimachine doe ik dat met een naald dikte 70, tenzij het meer lagen papier zijn, dan neem ik een jeansnaald. De naalden houd ik apart voor papier want ze worden eerder bot dan bij naaien met stof.
Als ik een rand genaaid heb met de machine, trek ik altijd de draad die aan de voorkant van de pagina zit naar achteren, leg in boven- en onderdraad samen een dubbele knoop en plak er een stukje tape over.
Probeer altijd even op een proefstukje karton of je de juiste steekgrootte hebt en of de spanning van je machine goed staat. Het zou zonde zijn om je LO te verpesten als de steek anders is dan jij verwacht.

Als je met borduurgaren op je LO wilt borduren en het moet in een rechte lijn, kun je natuurlijk naast een liniaal gaatjes prikken in je papier en vervolgens met borduurgaren hier doorheen gaan.
Je kunt ook met potlood een dunne lijn tekenen op je LO, met de naaimachine met een grote steek, maar zonder draad, over deze lijn heen gaan. Nu heb je de gaatjes waar je door borduren kunt.
Je hebt zo de gaatjes op een hele gelijke afstand.
Je kunt ook als variatie een rand steken op je LO maken, maar dan zonder draad in de machine.
Het geeft een apart effect als je met een glazepen lijntjes trekt van punt naar punt en je steken dus tekent.
Wat ook erg leuk is, is gewoon een rand/lijn met de naaimachine maken, maar dan zonder draad in de naald.

Zelf borduurmallen maken.
Bij een workshop van Blonde Moments heb ik ooit gebruik gemaakt van borduurmallen. Dit zijn mallen met gaatjes er al in. Die leg je op je LO, je prikt in de gaatjes en volia. Omdat die mallen niet meer te koop waren heb ik ze zelf gemaakt.
Ik heb hiervoor een stevig stuk plastic genomen dat (licht) doorschijnend is. In mijn geval waren dat de stevige plastic tabbladen van Zeeman. Wat je er ook goed voor zou kunnen gebruiken zijn de doorschijnende documenten mappen (merk Verona) van de Action.
Met watervaste stift het ik hierop cirkels, vierkanten en rechte lijnen getekend.
Vervolgens heb ik de naaimachine (zonder draad) genomen en ben over deze lijnen heen gegaan.
Je hebt nu een cirkel met gaatjes op mooie afstand van elkaar.
Ik bekijk (vandaar doorschijnend plastic) waar ik de cirkel op mijn LO hebben wil. Zet deze mal op de juiste plaats van mijn LO vast met een push-pin (in een van de gaatjes) en prik ook de andere gaatjes in.
Hierna ga je er weer met borduurgaren doorheen.






Er is een leuk boekje van Cantecleer uit de serie hobbytopper. Dit heet: Natuurlijk Quilten en is geschreven door Mary Koperdraat-Buffing. In dit boekje staan allerlei verschillende voorbeelden van kaarten waarbij gebruik is gemaakt van borduren met de hand.


Hier zijn wat LO’s waarbij ik met de naaimachine of met de hand geborduurd heb:

Als je nog bepaalde kleine kleuraccentjes op je pagina wilt, kun je ook embellishments vastzetten met draad.


Op deze LO zijn weer wat randen met de naaimachine geborduurd.



De mat rondom de foto’s is verfraaid met de naaimachine.
Ik vond de andere vlakken rood papier nog wat saai en te weinig afsteken. Daarom heb ik hier ook randen met de naaimachine gemaakt.
Linksboven vond ik het blauwe vlak wat te groot. Hier heb ik een zigzaglijntje mbv de naaimachine geplaatst.



Het bruine kader om de kaart heen vond ik te weinig afsteken, dus ook hier weer de naaimachine gepakt.


Je kunt ook een hele groffe borduursteek gebruiken om een fotomat vast te zetten.
Als je de gaatjes gaat prikken, meet dit dan even uit zodat je goed de hoek omgaat.


Het is ook leuk om je lint met een kruissteek van borduurgaren vast te zetten.


Ik hoop dat je wat met deze tips kunt.

2 opmerkingen:

Wendy Schoonhoven zei

Hoi, wat een leuke blog zeg. Ik ben ook al eens bij Monique geweest, is voor mij de dichtsbijzijnde scrapwinkel, dus....Wat leuk dat ze je gevraagd heeft voor haar team en je maakt geweldige lo's. Je tips zijn ook geweldig. Ik kom zeker vaker langs hier, xxx Wendy.

Heidie zei

Wat een handige tips. Helaas heb ik geen naaimachine. Maar ik borduur wel eens op een layout.
groetjes Heidie