Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zaterdag 14 juni 2008

Gesso.

Gesso is een krijtondergrond speciaal voor hout, doek of ander schildermateriaal. Gesso is Italiaans voor "gips". Deze krijtondergrond is bedoeld om het medium te egaliseren. Een bijkomend voordeel is dat de verf niet in het materiaal trekt.
Kunstenaars gebruiken Gesso vaak als ondergrond voor hun schilderwerk. Het doek wordt met Gesso ingesmeerd en vervolgens gaan ze schilderen.
Gesso is te koop in een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden. Ook kun je een pot Gesso kopen bij de Action. Deze Gesso is wel wat dunner, maar ook zeer goed bruikbaar.

Met Gesso kun je nog veel meer leuke dingen doen.
Je kunt natuurlijk je canvas er mee voorbehandelen. In de nog natte verf kun je structuur aanbrengen met een harde kwast, sponsje, met een oud bankpasje streepeffect aanbrengen enz.
Als je chipboard letters hebt die niet de juiste kleur hebben, kun je ze voorbehandelen met Gesso. Als je ze daarna verft met een kleur, dan komt deze kleur mooier uit doordat de onderkleur niet meer goed zichtbaar is. Schuur je vervolgens de letters iets, dan krijg je een mooi verweerd effect.
Ook grijsboard letters kun je voorbehandelen met Gesso zodat de verfkleuren zuiverder worden.
Je kunt in de natte Gesso ook goed een stempelafdruk maken met een groffe stempel. Je moet hierna wel DIRECT je stempel schoonmaken met een ruime hoeveelheid water!!!!
Op internet heb ik enkele voorbeelden gevonden waar je Gesso allemaal voor kunt gebruiken:

Een ander voorbeeld met gesso kun je hier op de blog van scrapperlicious vinden. Je kunt Gesso ook als een soort reliëfpasta gebruiken.
Ook kun je op deze blog een voorbeeld zien waarbij met gesso gestempeld wordt.

Op de site van Serendipity scrapbooks geeft Emine Pala uitleg wat je met gesso kunt doen.

Op de site van Art Journey kun je een filmpje vinden hoe je met Gesso en distressinkt een mooie label kunt maken.

Op de site van Tateljeetje las ik de volgende tip:
Je smeert een krantenfoto of alleen tekst in met Gesso, gaat er met een bankpas overheen en trekt dan de krant er weer af. De buitenste laag inkt drukt dan in spiegelbeeld af; lijkt n beetje op thinnerdruk. Dit gaat alleen met kranten en niet met tijdschriftfoto's.

Op de site van Scrapjazz is ook een mooi voorbeeld te vinden.

Ik hoop dat ik met dit artikel jullie weer wat inspiratie heb kunnen geven. Mijn handen jeuken om ook aan het experimenteren te gaan, nu alleen nog even de tijd ervoor zien te vinden.
Veel Gesso-plezier!

Ik vond nog meer Gesso tips:

Op de site van Noel Mignon kun je zien hoe ze met gesso en distressinkt een vel cardstock bewerkt heeft voor haar scrapalbum.

Op You tube staat een filmpje waarbij je kunt zien hoe een mooie label gemaakt wordt.

Ook kun je aluminimiumfolie gebruiken bij het experimenteren met Gesso. Daar is hier een mooi voorbeeld van te zien.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Super dat je al deze tips hebt verzameld! Had nu pas tijd om het eens rustig te lezen, maar 2x raden wat ik zo ga kopen ;)Groetes,Silvana

Ivonne zei

Hallo

Ik ben wat aan het uitproberen om een Art Journal te maken.
Ik kwam het deze week tegen en vind het erg leuk :)
Nu heb ik het idee dat het ook wel veel overeen komsten heeft met scrappen.
Niet dat ik daar veel van af weet ;) :)
Maar hoorde op youtube filmpjes steeds de term Gesso....
Denk wat is dat toch.
Dus nu even gaan zoeken en zodoende op jou log terecht gekomen.
Ik geloof dat ik hier wel heel veel info kan vinden ook om te gebruiken bij/in een Art Journal.
Nu ben ik nog maar net op je log hoor.
Dus nog niet eens rond gekeken.
Maar ik dacht ik stuur in ieder geval even een berichtje :)

Ik ga nog even verder neuzen.

Groetjes van Ivonne
vonneivonne@hotmail.com

Sanne zei

Bedankt voor je tips en links met betrekking tot het werken met gesso! :D

cristel zei

Dank je wel voor al deze tips.
Grtjs

Unknown zei

Wat een geweldige uitleg en wat een leuke tips. Ik ga even je tekst kopieren en gebruiken uiteraard geef ik door dat ik het van jou deze site heb.
Groetjes nathalie

inger zei

supertips, dankje