Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




dinsdag 24 maart 2020

Maak eens een paasei.

Hallo allemaal.

Vandaag een iets ander bericht dan ik normaal post op mijn blog.
Mijn blogposten zijn vrijwel altijd geschreven met het idee om volwassenen
te inspireren om ook zelf creatief aan de gang te gaan.
Nu de scholen gesloten zijn wil ik vandaag in dit bericht een tip geven
om ook eens samen met jullie kinderen lekker aan het schilderen te gaan.


Gisteren hebben Tjibbe, een leerling uit groep 6 en ik een paasei gemaakt.
Via foto's laat ik zien hoe we dit gemaakt hebben.

Op school werken we met de Creall watercolor.
Hiermee hebben wij dit ei beschilderd.


We hebben eerst een vel aquarelpapier nat gemaakt.
Thuis zou ik dit vel met schilderstape op een ondergrond vast geplakt hebben,
maar dat tape had ik niet mee naar school genomen......
We hebben ontdekt dat, ondanks het krullen van het papier,
je dit ei ook zonder tape kunt maken.


Eerst hebben we een blad met allemaal warme kleuren geschilderd.
Doordat het papier nat is, vloeien de kleuren mooi in elkaar over.
Tjibbe, ik heb genoten van je enthousiasme toen je ontdekte hoe mooi
de kleuren door elkaar heen vloeiden.


Toen dit papier droog was (in de zon leggen of met een haarföhn drogen), hebben we
hier nog een 2e laag watercolor verf op dezelfde manier overheen aangebracht.
Door de 2e laag aan te brengen krijg je wat meer "diepte" in je verf.


Het 2e blad hebben we met koude kleuren gekleurd.


En ook nu weer hebben we het papier gedroogd om een 2e laag watercolor verf aan te brengen.
Als je een föhn gebruikt, zorg er dan wel voor dat je schone handen hebt!
Ik denk niet dat iedereen blij zal zijn met een haarföhn vol vrolijk gekleurde verf.....


Of je kunt het papier in de zon laten drogen.


Hierna hebben we van karton een ei geknipt.
Dit ei kun je zelf tekenen.
Maar als je in het designteam van Dutch Doobaado zit zoals ik,
heb je daar een mask voor.......



Het papier dat we geverf hebben, hebben we gescheurd in stroken.



Eerst hebben we 1 kant van het ei helemaal beplakt met de stroken.

Als je papier scheurt, krijg je aan 1 kant van het papier een witte scheurrand.
Bij het opplakken van het papier hebben wij ervoor gekozen om die witte scheurrand
niet in het zicht te hebben door over deze witte scheurrand steeds een nieuwe strook
te plakken. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om juist wel die witte scheurrand
in het zicht te hebben.


Toen de ene kant van het ei beplakt was,
hebben we de stroken afgeknipt gelijk aan de vorm van het ei.
Hierna hebben we op dezelfde manier de achterkant van het ei beplakt.
Een ook nu weer de stroken op maat gesneden.


Als laatste stap hebben we een gaatje in het ei gemaakt,
er een touwtje doorheen gehaald
en zijn we naar buiten gegaan om wat foto's van onze eieren te maken.


Ik hoop dat ik jullie met deze eieren wat pleziertijd kan bezorgen.

Dank je wel Tjibbe voor je gezelligheid en het helpen bij het maken
van een voorbeeld.

Groeten Hanny.

Geen opmerkingen: