Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




maandag 8 augustus 2022

Doelbewust kliederen.

Hallo bloglezers.

Doen jullie dat ook wel eens? Doelbewust kliederen?


Bij de achtergrond die ik vandaag laat zien, ben ik doelbewust aan het kliederen gegaan.
En ik kan je vertellen. Dit is heerlijk om te doen!
Hierbij heb ik de sprayinkt laten lopen zoals deze wilde lopen, maar heb ik wel zelf bepaald waar ik wat kleuren toe wilde voegen.
Met de gekliederde achtergrond heb ik een kaart en een art journal pagina gemaakt. En ik heb nog papier over om er nog een project mee te maken.


Dit is de kaart die ik met de gemaakte achtergrond maakte.
Zoals je ziet, heb ik er een beterschapskaart van gemaakt.
De pleister op deze kaart is een paper art pleister van Dutch Doobadoo.


In dit blogbericht laat ik je zien hoe ik de achtergrond van deze kaart en van deze art jounal pagina gemaakt heb. De art journal pagina heeft het formaat 10x10 cm.


Voor deze achtergrond heb ik o.a. de gesso en structuurpasta van Dutch Doobadoo gebruikt in combinatie met diverse materialen van Cadence.





Ik ben begonnen met het opplakken van diverse gescheurde stukjes boekpapier en ook wat stukjes rice paper op aquarelpapier (300 grams).
Dit heb ik vastgeplakt met Mod Podge. Ik had hier ook gel medium voor kunnen gebruiken. Zoals je op de foto kunt zien, komt het papier uit een Chinees woordenboek, uit een puzzelwoordenboek, uit een muziekboek, een Grieks/Latijns woordenboek en heb ik ook papier uit een scoreblok voor het biljarten gebruikt.
Loop eens een kringloopwinkel binnen en je vindt er de mooiste boeken voor je ondergrond.
Hierna heb ik hier en daar gesso op het papier aangebracht.


Toen de gesso droog was, heb ik met masks en structuurpasta accenten op het papier aangebracht.




Hierbij ging het even mis. Ik dacht dat de structuurpasta al droog was toen ik de chevrons wilde maken. Dit was niet het geval..... Mijn mask kwam op de letters terecht en de gladde structuur van deze letters was weg. Op dat moment besloot ik hier een nieuwe mogelijkheid van te maken en heb met een harde kwast meer structuurpasta getamponeerd waardoor de letters en chevrons meer structuur gekregen hebben.
Op de foto kun je het verschil zien. De letters rechts onder zijn nog glad. Op de andere letters en chevrons heb ik structuur aangebracht met een harde kwast.


Hierna heb ik de Metallic Cadence Dora glass paint gepakt en een mask.
Ik gebruik altijd allerlei materialen door elkaar heen.
Ik heb deze glasverf genomen vanwege de kleur en het metallic effect.
Deze achtergrond heb ik op mijn vakantie gemaakt en deze verf had ik bij me. Het was de kleur en glans die ik hebben wilde. Het maakt me dan niet meer uit dat het glasverf is.


Met deze verf heb ik een mask ingesmeerd, op de geverfde mask iets water gesprayed en afdrukken mee gemaakt op het papier. Eigenlijk heb ik de mask als een soort van stempel gebruikt.
Deze verf werkt als een soort van resist in combinatie met de inkt die ik gebruikt heb, waardoor je dit patroon door de inkt heen blijft zien. Waar de verf zit, hecht de inkt niet.
Maak je kwast hierna wel even goed schoon anders wordt hij hard.


En toen ben ik doelbewust aan het kliederen gegaan met de Cadence mixed media inkt sprays. Ik heb hierbij de kleuren oranje, licht groen en donker bruin gebruikt. Ik zou de kleur licht groen niet zo genoemd hebben. Zowel de inkt in het flesje als op papier is in mijn ogen meer aquablauw, een fantastisch mooie kleur.



Deze inkt heb ik niet gesprayed op papier, maar met een penseel aangebracht op het papier. Hierna heb ik er wel water vanuit een sprayflesje met water op gespoten om ervoor te zorgen dat de inkt zich verspreid en gaat lopen.
Met een heattool heb ik steeds de inkt gedroogd. Zo voorkom je dat de kleur erg veel gaat doorlopen en de afzonderlijke kleuren minder zichtbaar zijn.
Omdat het papier hierbij erg nat kan worden, is het fijn om 300 grams aquarelpapier te gebruiken. Dit papier neemt veel water op.

Dan is het kijken waar je nog wat kleur nodig hebt, waar de kleuren wat intenser aangebracht moeten worden, waar kleuren meer moeten mengen enz. En natuurlijk heb ik nog even met de inkt gespetterd.


Toen de inkt droog was, heb ik wat stempelafdrukken gemaakt. Deze stempelafdrukken (de streepjes op de foto) heb ik met Distress embossingpoeder verhit. Distress embossingpoeder is een poeder dat niet glanzend opdroogt.


De volgende stap was het aanbrengen van de Cadence Finger wax (antique Gold).
Met wat wax op mijn vinger ben ik zachtjes over de structuurpasta heen gegaan. Doe je dit te grof, dan kleur je ook direct de achtergrond mee. Ik heb geprobeerd de wax alleen op de hogere delen aan te brengen. Het is jammer dat je dit gave effect niet goed op de foto krijgt.






Ik miste nog wat goud op mijn achtergrond en heb daarom met de metallic Cadence Dora glasspaint gespetterd.  Waarom glasverf? Omdat ik deze toevallig ook bij me had en de gewone goudverf niet.


Het spelen met de inkt is zo heerlijk om te doen. Eigenlijk vind ik dit veel leuker dan de inkt te sprayen omdat je op deze manier veel meer zelf bepaalt waar je wat kleur wilt hebben en waar niet.


Met de paper art pleisters, een stempelafdruk van een cirkel met een stiksteek en een stans van een frame en rondjes heb ik de kaart verder afgemaakt.
En als je goed kijkt, dan zie je ook nog een stuk garen hierachter vandaan komen.
Voordat ik de kaart op een zwarte mat plakte, ben ik met een schaar langs de rand van het papier gegaan. Hierdoor maak je de rand iets grof wat bij deze kaart een leuk effect geeft.

En dit was dus wat ik noem: doelbewust kliederen.


Omdat ik nog voldoende papier met deze achtergrond over had, heb ik ook een stuk van dit papier gebruikt in mijn art journal. De pagina's in deze art journal zijn 10x10 cm. Deze art journal heb ik zelf gemaakt. In een later blogbericht zal ik laten zien hoe ik dat gedaan heb.
Op deze pagina's heb ik de gave chipboard klok van Dutch Doobadoo gebruikt (art.nr. 492.006.003). Met Oxide inkt en een blending tool heb ik de klok gekleurd. De teksten op deze pagina's zijn ook van Dutch Doobadoo. De tekst 'wake up and see te beauty' heb ik met Inktense watercolor gekleurd (art.nr. 491.200.009). De tekst 'time is free but it is priceless heb ik met Oxide inkt gekleurd (art.nr. 491.200.003).
Verder heb ik bij deze pagina nog wat stash uit mijn restenbakje gehaald. Onder de klok zie je nog een stukje verbandgaas. Dit verbandgaas kun je gemakkelijk met de gebruikte inkt op deze pagina kleuren.




Mocht je dit geklieder ook willen uitproberen. Geniet ervan!
Op zondag 4 september is er bij Craft Emotions in Ochten een demodag voor de winkeliers. Hierbij demonstreer ik voor Dutch Doobadoo. Deze kaart en art journal pagina zal ik dan ook meenemen.

Leuk dat je weer hier kwam kijken.
Tot een volgende keer.
Groeten Hanny.

1 opmerking:

Margreet zei

Wat een gaaf resultaat. Dankjewel voor de duidelijke making of!
xxx Margreet