Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zaterdag 11 december 2021

Nieuwe Dutch Doobadoo mixed media collectie.

 Hallo bloglezers.

Vandaag laten we jullie in deze bloghop zien wat we allemaal gemaakt hebben met de nieuwe mixed media collectie.


Een collectie die weer voor vele uurtjes creatief plezier gaat zorgen vermoed ik.
In deze bloghop laten we je zien wat we gemaakt hebben met deze nieuwe collectie.


Voor deze bloghop heb ik een kerstkaart gemaakt.
Hierbij heb ik een mask, een ronde gelli plate en alcoholinkt gebruikt.
In dit blogbericht laat ik jullie zien hoe ik deze kaart gemaakt heb.


Ik ben begonnen met een basislaag met blauwe inkt op mijn gelli plate. Deze blauwe inkt heb ik met een brayer uitgerold. Door het gebruik van de alcoholinkt is mijn gelli plate niet transparant meer, maar iets geel verkleurd. Dit heeft geen invloed op nieuwe projecten. 


Op deze inkt heb ik de mask gelegd. Met een brayer heb ik deze mask even aangerold zodat hij
"plakt" aan de gelli plate en niet kan verschuiven.


Hier overheen heb ik blauwe glitter alcohol inkt gedruppeld, een kleur geel en lichtbruin. Ook deze inkt heb ik uitgerold met een brayer. Door niet te lang door te rollen, mengen de kleuren zich niet al te erg.


Voordat ik de mask weggehaald heb, heb ik de inkt eerst even laten drogen. Dit kun je aan de lucht doen, maar mijn favoriet hierbij is een kleine handventilator om dit proces iets te versnellen. Als de inkt iets gedroogd is, haal je de mask gemakkelijk zonder te verschuiven weg.

In een sprayflesje heb ik iets gedenatureerde alcohol (91%) gedaan en hierbij licht gesprayed over de gelli plate. Hierdoor lost de inkt iets op en krijg je uiteindelijk een iets andere structuur in de afdruk. Pas op dat je hierbij niet je gehele gelli plate vol gaat sprayen, maar doe dit slechts bij een klein deel van de gelli plate.



Op mijn craftsheet heb ik wat witte acrylverf gedaan. Vanaf hier heb ik de verf op mijn brayer gedaan en de verf licht uitgerold over de gelli plate. Ik doe de verf niet rechtstreeks op mijn gelli plate omdat ik dan de verflaag te dik vind.


Om de kaart af te maken heb ik langs de cirkel nog met een kroontjespen een gouden lijntje getekend met coliro watercolors. De voorkant van de kaart heb ik iets smaller gehouden dan de achterkant.
Op de binnenkant van de kaart heb ik nog een randje goud geverfd.
Ook heb ik met deze goudverf gespetterd op de kaart.


Omdat ik van de cirkel een kerstbal wilde maken heb ik van een stukje papier waarop ik de brayer schoon gerold heb een ophangpunt geknipt. Het witte cardstock takje heb ik gestanst en op de cirkelafdruk geplakt. Hierbij heb ik een stukje tule geniet.
De tekst merry christmas is gestempeld op een stukje papier dat ik dezelfde kleur geverfd heb. Dit strookje papier is gescheurd en op een gescheurd stukje gestipt vellum geplakt. Ook dit is weer geniet.
De randen van de kaart heb ik iets blauw gemaakt met een blending tool en distress inkt.

En zo had ik in vrij korte tijd een aantal kerstkaarten af.

Mocht je een gelli plate hebben liggen en niet goed weten wat je hiermee kunt doen, probeer dit eens. De combi alcoholinkt en gelli plate is echt een fantastisch leuke combi.

Dit was mijn bijdrage aan deze bloghop voor vandaag. Door de uitleg met vele foto's is het weer een lang bericht geworden.

Je kunt nog meer inspiratie vinden door verder te hoppen naar Daisy

Ook zij heeft weer iets te geks gemaakt.

Leuk dat je weer hier kwam kijken.

Groeten Hanny.

2 opmerkingen:

Margreet zei

Wat een gaaf resultaat. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
xxx Margreet

Betha Horsmeier-Bouter zei

Heel erg mooi en duidelijk uitgelegd! Groetjes Betha