Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




donderdag 25 januari 2024

Creative World Frankfurt.

 Hallo bloglezers.

Komend weekend is Yart Factory te vinden op de Creative World in Frankfurt.
Daar laten zij hun eigen merken zien, Pronty Crafts, Dutch Doobadoo en by Woom.

Voor Pronty Crafts wilden ze nog een voorbeeld in de stand hebben.
Dus ging ik aan de gang.


En maakte ik deze art journal pagina om mee te nemen naar Frankfurt.
Bij het maken van deze pagina heb ik erg veel materialen uit de Pay it Forward collectie van Pronty Crafts gebruikt, een collectie die ik zelf heb mogen samenstellen voor Pronty.

In dit blogbericht laat ik jullie zien hoe ik deze art journal pagina gemaakt heb.
Het is een nauwkeurige beschrijving van wat ik gedaan heb, dus met veel foto's.


De pagina is gemaakt op 225 grams aquarelpapier.
Bij het maken van een ondergrond gebruik ik graag boekpapier.
De papierset Numbers and Letters collectie van Pronty, komt dan goed van pas.




Dit papier heb ik gescheurd en met Mod Podge vastgeplakt.

Hierna heb ik met het blokjesstencil uit de Pay it Forward collectie van Pronty structuur op de pagina aangebracht.

Vervolgens heb ik op de pagina hier en daar gesso aangebracht. Zo zwakte ik de teksten wat af en doordat ik de gesso niet over de gehele pagina aangebracht heb (zoals op bovenstaande foto te zien is), krijg je in een latere laag wat kleur en structuur nuances.




Nadat de gesso opgedroogd was, ben ik de pagina gaan kleuren.
Hiervoor heb ik de Distress Oxide Sprays gebruikt.
Door er af en toe wat water bij te sprayen, gaan kleuren lopen en krijg je een mooi effect.


Zoals je op bovenstaande foto ziet heb ik nog een ander stencil gebruikt op deze pagina, het stencil met de cirkels uit de Pay it Forward lijn van Pronty. Dit stencil heb ik weer gebruikt in combinatie met de structuurpasta van Dutch Doobadoo. De cirkels heb ik (nadat de structuurpasta opgedroogd was) gekleurd met een blending tool en Distress Ink. Dit gaat gemakkelijk als je hierbij het stencil weer even terug legt op het papier.
De cirkels onderaan deze pagina zijn zonder de structuurpasta gemaakt, maar hiervoor heb ik alleen Distress Ink gebruikt.



Mijn pagina zag er toen zo uit.
Het papier dat ik op de pagina geplakt had is nog steeds hier en daar zichtbaar, net als de randen van dit gescheurde papier.


Omdat ik de achtergrond nog iets te egaal vond, heb ik er wat waterdruppels op laten vallen. Dit geeft kleine vlekjes.
Ook heb ik met een Derwent Inktense potlood wat accenten op de cirkels op deze pagina aangebracht.

Omdat een pagina tijdens het maken best vochtig wordt, leg ik de pagina voordat ik er van alles op ga plakken een nachtje tussen een stapel boeken. Dit maakt het papier mooi plat.
Ik zou het papier ook kunnen strijken om het platter te krijgen, maar dat heb ik deze keer niet gedaan omdat het inmiddels al laat in de avond was en tijd om te stoppen.


In de Pay it Forward collectie zitten leuke grijsboard silhouetten.
Een van deze silhouetten heb ik met de Cadence Distress Paste geverfd. Om ook dit wat interessanter te maken heb ik in de nog natte verf meerdere kleuren embossingpoeder op het grijsboard gestrooid en dit poeder verhit.



De randjes van het gescheurde papier heb ik geaccentueerd met de Derwent Inktense potloden.
Als je de potloodlijn iets nat maakt en dan met een vinger iets uitwrijft, krijg je een mooi schaduweffect.

De tekst FOCUS op deze pagina is ook met structuurpasta gemaakt. Hierbij heb ik het quotes stencil uit de Pay it Forward collectie gebruikt.


Om te voorkomen dat de structuurpasta ook op de andere quotes terecht zou komen , heb ik de tekst rondom de quote die ik gebruikt heb met schilderstape afgeplakt. Omdat ik deze quote niet weg wilde laten vallen in de achtergrond heb ik de quote nadat de structuurpasta droog was niet meer bewerkt met inkt of verf.


Bij de papierset van de Pay it Forward collectie zit ook een vel met labels. Daar komt de typmachine vandaan.

 

Het wolkje met de tekst is een tekst die bij de Paper Embellishments zit van deze Pay it Forward lijn.


De Pay it Forward lijn heeft ook tekststickers. Deze tekst past helemaal bij deze pagina vind ik.
Doe niet zo moeilijk, relax op tijd, maak het leven niet ingewikkelder dan nodig is.


Dan zie je ook nog een chipboard frame bij dit cluster. Dit is op dezelfde manier bewerkt als het silhouet op deze pagina.
Het frame komt uit de Numbers and Letters collectie van Pronty.




Onderaan deze art journal pagina heb ik nog een 2e tekst sticker uit deze set gebruikt. Om deze sticker iets meer een geheel met de achtergrond te laten zijn heb ik er wat rest stukjes papier achter geplakt.

En toen was dit allemaal op de pagina geplakt, maar miste ik nog iets.
Daarom heb ik wat van het al eerder gebruikte embossingpoeder op de pagina laten vallen. Dit doe ik vaker omdat het zo'n mooi effect geeft. Om te voorkomen dat ik met mijn heattool dit embossingpoeder van de pagina af zou blazen, heb ik dit vanaf de onderkant van het papier verhit.
Naast het embossingpoeder heb ik ook nog witte Frantage op het papier laten vallen en verhit vanaf de onderkant van het papier. Bij deze witte Frantage zitten ook wat goudkleurige korreltjes en glitters. Dit geeft een mooi effect op de pagina.

Zonder het sisal touw vond ik de pagina nog wat saai, dus heb ik dit sisaltouw hier en daar achter geplakt.


De pagina's in mijn art journal lak ik nooit af. Maar omdat deze pagina mee naar de beurs gaat en ik geen idee heb hoeveel mensen deze pagina vast gaan pakken, heb ik het voor alle zekerheid met een spuitbus een fixeerlaag gegeven.

Voor iedereen die naar de Creative World in Frankfurt gaat, heel veel plezier daar.
Ooit hoop ik er ook zelf nog eens rond te mogen lopen en te genieten van alle creatieve materialen die daar te bewonderen zijn .....

Groeten Hanny.

Geen opmerkingen: