Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




maandag 1 februari 2021

Februari Noor en Zo Challenge.

  Hallo creatievelingen.

Het is weer tijd voor een nieuwe Noor en Zo Challenge. De Challenge van februari.
Deze maand heb ik de Challenge mogen bedenken en uitwerken.
In de maand februari valt Valentijnsdag. Daarom zie je in de uitdaging van deze maand hartjes terug. Mocht je niets met hartjes hebben, je kunt deze vervangen door ballonnen, een tekst, bloemen enz
Ik hoop dat ik jullie weer kan inspireren tot het maken van een leuke kaart.




In de binnenkant van de kaart heb ik een pocket gemaakt. Hierin zit een slingertje met hartjes verstopt.

Hoe maak je deze kaart?
Je hebt nodig:
- 1 x cardstock van 20 cm breed x 14 cm hoog
- 1 x dessin papier van 8 cm breed x 6,5 cm hoog
- 1 x vellum/dessin papier van 11cm breed x 16 cm hoog
- 1 x  dessin papier van 12 cm breed x 14 cm hoog
- stempels van labels
- achtergrondstempel
- distress inkt
- stempelinkt
- frantage / embossingpoeder
- ronde/ovale/rechthoekige cirkelstans
- stansen van takjes
- stukje garen
- washi tape
- gesso
- verf
- lijm

Deze materialenlijst is de lijst met materialen die ik bij het maken van deze kaart gebruikt hebt.
Mocht je deze materialen niet hebben, je kunt natuurlijk deze kaart ook heel goed maken
met de materialen die je hebt!

Zo maak je deze kaart:

Neem een stuk dessin papier van 12 x 14 cm. Ik heb hiervoor een vel papier gebruikt waarop
ik steeds mijn brayer schoon gerold heb.


Leg een stans op de goede kant van het papier. leg hierbij de stans tegen de rand van het papier aan.
Mocht je geen stans hebben, dan kun je ook een leuke rand langs de rechterkant van je papier tekenen. Deze rand knip je vervolgens uit.


Haal het papier en de stans door het stansapparaat. Als eerste voer je de de rand van het papier door
het apparaat. Maar let op, je voert maar een klein stukje van de stans door het apparaat!


Dit is de achterkant van het papier. Je kunt op deze foto goed zien dat de stans maar een
klein stukje door het apparaat gegaan is.




Scheur het papier vanaf de stans afdruk tot aan de boven en onderkant van het papier.
Om te weten tot hoe hoog/laag je moet scheuren kun je eventueel een streepje op je papier zetten
op het formaat van de voorkant van je kaart.
Snijd de linker zijkant van dit dessinpapier op maat gelijk aan de voorkant van de kaart.
Geef de scheurranden met distress inkt en een blending tool iets kleur.
Maak op dit stukje papier stempelafdrukken. Hierbij heb ik de script stempel van Noor en Zo gebruikt.


Geef dit stukje dessin papier met frantage of met embossingpoeder een wat grilliger uiterlijk.


Teken langs de linkerkant van dit dessin papier een doodel randje (of stempel dit|)
Plak wat stukjes washi tape op de kaart.


Pak een stukje vellum (of dessinpapier) van 12 cm breed bij 14 cm hoog.
Scheur dit vellum op de maat van de voorkant van de kaart. Als je je liniaal op het papier legt
en hier langs scheurt,  kun je heel gemakkelijk een rechte rand scheuren.
De linker kant van het vellum hoef je niet te scheuren want hier wordt ander papier overheen
geplakt. Spat met gesso en 1 kleur verf op het vellum. Op deze kaart is witte gesso
en gouden verf gebruikt.
Als de verfspatten droog zijn doe je alleen aan de linkerkant van het vellum wat lijm of
dubbelzijdig tape (op de foto kun je de streep lijm nog zien) en plak dit op de voorkant van de kaart. Doordat je alleen links een randje lijm hebt krijgt je kaart een chique uiterlijk.


Breng ook op je dessinpapier alleen langs de rand een strookje lijm.
Of gebruik hiervoor dubbelzijdig tape. Plak dit op het vellum.


Leg een stukje naaigaren op je kaart.
Stempel wat kaders. Je kunt hierbij verschillende kleuren stempelinkt gebruiken.
Als je geen kader stempels hebt, kun je de kaders ook zelf tekenen. Knip deze stempelafdrukken
uit en plak deze overlappend over het garen op je kaart. Hierbij kun je 3D tape gebruiken.
Stans wat takjes en plak deze ook op de voorkant van de kaart. Hierbij plak ik niet het gehele takje
vast maar slechts hier en daar zodat het hier en daar nog wat omhoog komt.
Dit geeft een leuk effect.


Neem voor de pocket binnenin de kaart een stukje dessin papier van 8 cm breed x 6,5 cm hoog.
Ril de lijnen op 1 cm vanaf de zijkanten en onderkant. Knip de hoekjes weg en vouw de randen om.


Inkt de randen van deze pocket, teken eventueel een doodel lijntje langs de randen van de pocket
en plak de pocket binnenin de kaart. Doe hierbij alleen de lijm op de omgevouwen strookjes
zodat de bovenkant van de pocket open blijft.
Versier eventueel deze pocket nog met stansjes.





Neem een mooi touwtje of lintje. Knip uit een dubbel gevouwen papiertje wat hartjes.
Omdat je het papier dubbelvouwt bij het knippen, krijg je 2 gelijke hartjes.
Teken een lijntje langs de rand van de hartjes. Plak deze hartjes een weerszijden van het touwtje.
Doe het touwtje in de pocket en laat het uiteinde van het touwtje iets uit de pocket steken zodat zichtbaar is dat er wat in de pocket zit.


En de kaart is af.

Het leuke van een Challenge is dat er met dezelfde uitleg heel verschillende kaarten ontstaan.

Je kunt met deze challenge meedoen tot eind februari. Wil je meedoen, kijk dan even in dit blogbericht voor meer informatie. Ook kun je in dit blogbericht meer voorbeelden
van deze uitwerking vinden.

Mocht je mee willen doen met deze Challenge, veel plezier hierbij.

Groeten Hanny.

2 opmerkingen:

tine zei

Telkens opnieuw geniet ik volop van je creaties
Je verwerking van materialen...
Ik wil je ook bedanken voor de uitleg
Groetjes
Tine

Linda zei

Leuke creatie! Ik ga even kijken of het me lukt om wat moois te maken
groetjes linda