Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zondag 5 juli 2020

Let's make ART.

Hallo iedereen.

Al eerder heb ik op mijn blog verteld dat wij op school graag werken met de
materialen van de firma Creall.
Creall is een Nederlands bedrijf, producent van creatieve verbruiksmaterialen
voor school en hobby. Zij produceren o.a. hun eigen merk; Creall.
Deze materialen zijn erg divers, fijn om te gebruiken en intens van kleur.
De kinderen in mijn groep hebben voor hun ouders een canvas gemaakt.
Hiermee zijn ze een aantal lessen bezig geweest.
Iedere les hebben ze 1 laag aangebracht.
Wat heb ik ontzettend genoten van hun enthousiasme terwijl ze bezig waren.
Er waren zelfs 3 kinderen die hun canvas te mooi vonden om dit aan hun ouders cadeau te geven.
Ze wilden het zelf houden.
Uiteindelijk heb ik begrepen dat ze hun canvas vol trots wel cadeau hebben gegeven.
Dit is het eindresultaat:



Omdat ik het belangrijk vind om je creativiteit te ontdekken en ik bij dit project
gezien heb dat kinderen van 7,8 en 9 jaar prima zelf deze canvas kunnen maken (mits
het stap voor stap gaat), heb ik besloten om er een blogbericht mee te maken
in de hoop dat er meer kinderen (of volwassenen) met dit idee aan de slag gaan
en genieten van het creatief bezig zijn.


De kinderen zijn gestart met hun canvas voor te behandelen met gesso.
Dit hebben ze met een Baby Wipe (vochtig doekje) gedaan.
De gesso zorgt ervoor dat de verf minder in het doek trekt. Hierdoor heb je minder verf nodig.
Als je de gesso met een babydoekje aanbrengt, gaat dit lekker snel en heb je na afloop
ook geen kwasten die schoon gemaakt moeten worden.
Bij gebruik van gesso moet dat al snel na gebruik van de kwast gebeuren
om te voorkomen dat de kwast hard gaat worden.


In de tweede laag hebben de kinderen verschillende stukjes papier op hun canvas geplakt.
Zelf doe ik veel met mixed media, dus ik ben gek op allerlei bedrukte pagina's uit boeken.
Bij de Kringloop is er allerlei leuks op dit gebied te vinden.
Deze stukjes hebben ze gescheurd en met een gel medium opgeplakt.


Deze gel medium kan, net als lijm, met een plastic plakselkwastje of gewoon
met de vingers op het papier gesmeerd worden.
Door er als het papier opgeplakt is ook nog een laagje gel medium overheen
te smeren, kun je ook dun papier hiervoor gebruiken. Het gel medium vormt
dan eigenlijk een soort laklaagje waardoor dun papier niet scheurt.
De kinderen hebben gel medium gebruikt en geen lijm omdat lijm vaak de verf afstoot
en dat doet gel medium niet. Daar kun je gewoon met verf overheen gaan.


Als derde laag hebben de kinderen zwarte accenten aangebracht.
Hiervoor hebben ze de zwarte acrylverf van Creall gebruikt.
Acrylverf en geen plakkaatverf omdat de acrylverf als deze opgedroogd is watervast is.
Omdat er hierna nog een laag verf overheen komt is het niet de bedoeling dat de zwarte verf
zich hiermee gaat mengen.
Deze zwarte accenten hebben ze gemaakt met doppen, een plastic pasje en wattenstaafjes.
Ook nu heb ik de kinderen geen kwast gegeven.


Met een plastic pasje kun je figuren maken, maar je kunt er ook strepen mee trekken.



Deze jongen genoot ervan om met het pasje de verf over zijn canvas uit te strijken.




En dan zie je de verschillen tussen de kinderen ontstaan.
Het ene kind werkt heel precies terwijl de ander gewoon geniet van het
experimenteren met de verf.


Toen deze laag droog was, waren de kinderen toe aan de volgende, de vierde laag.
Hierbij hebben ze de Creall Pearl en de Creall Basic Color gebruikt.
De Creall Pearl is een waterbestendige parelmoerverf en droogt met een schitterende zijdeglans op.
De kinderen waren helemaal weg van deze verf (en ik ook trouwens....)
Dit hebben ze gecombineerd met de Creall Basic Color verf.
De Basic Color is een plakkaatverf op waterbasis.


Ook deze verf hebben de kinderen met een baby wipe aangebracht.
Met een baby wipe mengen de verschillende kleuren verf zich erg eenvoudig
en ook dit verven gaat lekker snel.
Ook de handen zijn met een extra baby wipe weer erg snel schoon.




De jongen die met deze canvas bezig was was helemaal enthousiast over de Galaxy
die hij aan het maken was. Hij wilde zijn gekleurde baby wipe zelfs mee
naar huis nemen omdat hij deze zo mooi vond.
Maar helaas voor hem is dit doekje in een Galaxy genaamd prullenbak terecht gekomen
in plaats van in zijn broekzak....




Vergeet niet om ook de zijkanten te schilderen.



En toen was ook deze laag af.



En voor de laatste laag kreeg ieder kind 10 minuten de tijd om met een flesje
Creall Window Color nog wat zwarte accenten te zetten.
Ik heb ze hiervoor deze Window Color gegeven omdat ik zwarte accenten met een reliëf
wilde hebben. De glasverf glimt heel mooi en de lijn  van de verf heeft een 3D effect.
Je kunt deze verf dus niet alleen als glasverf gebruiken, maar ook op een canvas. 





Om te voorkomen dat ze alles onder de glasverf zouden gaan smeren heb ik ze
een tijdslimiet van 10 minuten gegeven. Dit werkte goed.
Persoonlijk vind ik het jammer dat een aantal met deze verf teksten op de canvas is
gaan schrijven. Maar omdat het hun creatie is, heb ik hiervan niets gezegd.


Sommige kinderen hebben er nog een bloem die ze uitgeknipt hebben erbij geplakt.
Deze bloem is met het Creall Silky krijt gekleurd.



De kinderen hebben gedurende 5 tekenlessen aan hun canvas gewerkt en ze hebben
er enorm van genoten om dit te maken. Iedere dag werd er weer opnieuw aan mij
gevraagd of ze verder mochten gaan met hun canvas.
En wat heb ik genoten van hun enthousiasme.
Dit is echt een project dat met een nieuwe groep om herhaling vraagt.

Met dit lange blogbericht vol foto's hoop ik dat het voor een ieder duidelijk is
hoe je dit zelf kunt maken.
En ik hoop dat er tenminste 1 iemand is die hetzelfde plezier hieraan gaat beleven
als de kinderen in mijn groep gedaan hebben.

Tot een volgende keer.
Groeten, Hanny.

1 opmerking:

Minke Brattinga zei

Hoi Hanny, Zo leuk om te zien! Dit zouden ze op alle scholen moeten doen!
Groetjes Minke