Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zaterdag 8 mei 2021

Een mini album in de maak.

Hallo bloglezers.

Wat blijft het toch fantastisch om je foto's op een leuke manier te verwerken.
Van een midweekje Egmond aan Zee ga ik een mini album maken waarbij ik 3 katernen samen wil voegen in 1 omslag. Hiervoor gebruik ik allerlei (resten) papier die ik hier nog heb liggen.
En ik kan jullie vertellen, daar heb ik genoeg van......

Ik ben begonnen met het op maat snijden van het papier. Voor een mini album vind ik het leuk om pagina's te hebben van verschillende groottes met hier en daar een omgevouwen pagina.
Persoonlijk houd ik er niet zo van om allerlei pagina's open te moeten maken met touwtjes,
die je later ook weer dicht moet doen..... Die pagina's zitten er dus ook niet tussen.

Nadat ik het papier op maat gesneden had, heb ik een aantal pagina's met gesso van Dutch Doobadoo bewerkt. Hiervoor heb ik de gesso met een brayer uitgerold over het papier.
Op sommige pagina's heb ik DDBD structuurpasta en masks gebruikt.
Zo leuk om hiervoor verschillende masks te kunnen gebruiken.


Toen de gesso en structuurpasta droog waren heb ik met distress inkt, watercolor en graphitint
het papier nog wat gekleurd. Om een eenheid te krijgen tussen het wel en niet bewerkte papier,
heb ik een inktrandje langs alle randen van het papier aangebracht.

En toen kon het scrappen gaan beginnen. in dit blogbericht wil ik jullie een aantal pagina's laten zien. 


Dit is de voorkant van het eerste albumpje. Hier heb ik wat gesso over het papier uitgerold.
Met een mask en structuurpasta het patroon aangebracht. Hierna het patroon wat minder saai
gemaakt door sommige streepjes met graphitint te kleuren. De stickers van Dutch Doobadoo zijn
erg leuk en handig als je een album maakt. Door het gehele album zie je deze stickers terugkomen.


Helaas moest ik op de heenweg eerst via de snelteststraat omdat ik iets last had van een zere keel
waar ik me verder geen zorgen over wilde maken in mijn vakantieweek. Gelukkig konden we
daarna doorrijden naar Egmond i.p.v. thuis in quarantaine gaan.
Het geeft wel weer een unieke start voor dit mini album.....
De mandala stans van ECD is zo ontzettend mooi dat je eigenlijk nog maar weinig aan je pagina
hoeft te doen. Dat zou gewoon zonde zijn om weer over de stans van alles te gaan plakken.
De letterstickers van DDBD zijn handig omdat je iedere tekst die je maar nodig hebt zo kunt maken.
Het stanshart en strookje met cijfers die je op de rechter pagina ziet zijn ook stansen van ECD.


Het zwarte papier dat je hier op de achtergrond ziet was eerst effen zwart. Door er wat gesso op uit te rollen en daarna nog wat watercolor er overheen te doen, wordt het direct al een veel "mooierder" achtergrond voor foto's. De stansen op de linker pagina zijn ook weer stansen van ECD.


Wat is die kaderstans van ECD leuk om een deel van de foto uit te lichten. De stans die bedoeld is als bovenkant van een label (zie rechter pagina) is ook goed zo te gebruiken. Hier en daar heb ik een cijfer weggehaald en er een stukje geel papier achter geplakt. Op deze manier kon ik een lelijk gebouw op de achtergrond van de foto verbergen.


De swirls op de achtergrond zijn ook gestanst met een ECD stans. Dit heb ik gedaan met aquarelpapier zodat ik het papier goed kon kleuren met de graphitint en watercolors.
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een stans wilt hebben vanwege een klein onderdeel van die set? Dat had ik dus met deze kerststans van ECD waarbij deze cijfercirkels (zie bovenaan de foto
rechts) zaten.  Zo ontzettend gaaf.


Wat was ik blij dit weekje met mijn winterjas, dikke sjaal en handshoenen.
Het waaide op sommige momenten zo hard dat mijn kapsel veranderde in een "coupe in de soep" model. Achter deze verwilderde foto komt de al eerder gebruikte swirl stans terug.
Op deze pagina's kun je goed zien wat een bijzonder effect de gesso en iets blauwe kleur van de
verf op het effen zwarte papier hebben.
Achter de middelste foto zie je de paper Art en Sticker Art van Dutch Doobadoo. 


Op de linker pagina heb ik alleen het buitenste kader van de stans gebruikt.
Juist de eenvoud in combi met deze foto vond ik mooi. Op de rechter pagina heb ik weer wat
stansen van ECD gebruikt. Al deze 3 stansen heb ik kleiner gesneden of gescheurd.
Ook hier heb ik de randen van de stansen weer met inkt bewerkt.


Het fotostripje op de linker pagina is uit een paper art set van DDBD. De stans met het het koraal is
een al oudere stans van Studio Light. De lamp is een plaatje dat ik ooit uit een tijdschrift geknipt
heb. Ook daar kom je vaak leuke items tegen om bij het scrappen te gebruiken.

In verband met de privacy deel ik niet alle pagina's met jullie. Ik realiseer me net dat ik toch echt
nog ergens de temperatuur van deze week moet vermelden.
Dat ga ik zo eerst nog maar even doen.
Hieronder vind je enkele materialen die ik gebruikt heb bij deze pagina's.

       


Het leuke van dit multi stencil 2 is dat de motieven klein zijn. 

              

               

                   

         

Ik ga nu lekker starten met het 2e mini albumpje met de volgende serie foto's.
Leuk dat je weer hier kwam kijken.
Tot een volgende keer.

Groeten Hanny.

1 opmerking:

alma.heijenk@gmail.com zei

heerlijk bezig geweest, mooie pagina's!