Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zaterdag 15 mei 2021

Home deco.

Hallo allemaal.

Vandaag wil ik jullie eens iets anders laten zien dan dat ik gewoonlijk maak.
Wie mijn blog al een tijdje in de gaten houdt, zal ontdekt hebben dat mijn hart toch wel bij papier ligt.
Het merendeel van wat ik maak doe ik op papier.
Gewoon omdat ik het heerlijk vind om op papier te werken, maar ook omdat ik er niet van houd
om een huis vol te hebben staan met van alles en nog wat wat ik zelf gemaakt heb.
Een aantal hele gave objecten en canvassen staan en hangen hier in huis. En dat vind ik genoeg.

Maar toen kreeg ik het verzoek vanuit Pronty om wat met de MDF panelen van Pronty te gaan doen.....
Hierbij kreeg ik volledig de vrije hand, als het maar iets zou worden in mijn eigen stijl.
En dus ging ik aan de slag hiermee.
En ik kan jullie vertellen dat ik genoten heb van het bewerken van deze panelen.


Deze MDF muur panelen koop je in een set van 4 maten. De cirkels hebben een doorsnede van 20, 25, 30 en 35 cm en zijn 3 mm dik. Voor mijn creatie heb ik de cirkels van 35 cm en van 20 cm gebruikt.


In dit blogbericht wil ik jullie laten zien hoe ik dit gemaakt heb.
Dit gaat een bericht worden met veel foto's.......


Omdat ik vooraf nog niet wist welke formaten ik wilde gaan gebruiken, heb ik alle cirkels in de
gesso gezet.


Ik besloot met de kleinste cirkel te beginnen. Met een oudere boomstam mask van Pronty en structuurverf heb ik er een afdruk op gemaakt. Vervolgens heb ik op deze schijf met ricepaper
wat teksten geplakt. Om nog iets meer met structuur te doen, heb ik cirkels getekend met de goudkleurige Pearl pen van Dutch Doobadoo.

      



Hier overheen heb ik met distress oxide spray kleur aangebracht. Hier en daar heb ik de de oxide spray weer van de gouden reliëf cirkels weg gepoetst.
Om de kleur van de boomstam afdruk wat sprekender te krijgen heb ik met Inktense potloden hier en daar de kleur wat meer aangezet. Doordat de inktense potloden na droging watervast zijn, kun je gemakkelijk hiervan meerdere laagjes over elkaar heen zetten.


Hierna heb ik blauwe embossingpoeder op het MDF laten vallen. Door dit te verhitten krijg je hele kleine blauwe stipjes. Door de heattool eerst op afstand te houden gaat het poeder iets smelten.
Als dit gebeurt, kun je de heattool dichterbij gaan houden. Start je al direct met je heattool van dichtbij, dan blaas je het embossingpoeder weg. Het ribbelkarton (van een kartonnen doos gescheurd) is ook bewerkt met embossingpoeder.
De grijsboard klok en tandwielen zijn geverfd. In de nog natte verf heb ik meerdere kleuren embossingpoeder gestrooid en dit verhit. Zo ontstaat het idee van een wat roestig effect.
Omdat ik nog iets van een accent met een andere structuur van boven naar beneden wilde hebben
op dit paneel, heb ik met verf een stukje verbandgaas gekleurd en op het paneel geplakt.
De randen van deze MDF cirkel heb ik met een blending tool en zwarte watervaste stempelinkt afgewerkt.


   


En toen begon ik aan de grootste MDF cirkel.
Met verdunde acrylverf heb ik niet te egaal een laag aangebracht. Ik heb er wel op gelet dat de verfstreken dezelfde kant op gezet zijn.


Op dit paneel heb ik met structuurpasta en een mask een afdruk gemaakt.



Met een tweede mask (geomatric blocks) heb ik ook nog een aantal afdrukken met structuurpasta gemaakt op het paneel.



Ook deze schijf heb ik met oxide spray een kleur gegeven. Hierbij heb ik hier en daar wat water gesprayed zodat de inkt ging lopen.



De mandala mask heb ik weer terug gelegd en met een blending tool en oxide inkt oranje gekleurd.
Om hierbij weer wat kleurverschil te krijgen heb ik met een oranje Inktense potlood hier en daar de kleur wat extra aangezet. Met een lettermask, blending tool en bruine watervaste stempelinkt heb ik de letters op het MDF paneel gemaakt.


Hier en daar heb ik de letters een omlijning gegeven met de al eerder genoemde gouden Pearl pen.


Ook op dit achterste paneel heb ik weer kleine stipjes gemaakt met de blauwe embossingpoeder.
Ook heb ik op dit paneel wit Frantagepoeder verhit.


Met een blauw Inktense potlood heb ik de vlakjes met de structuurpasta hier en daar een accent gegeven. Zo ontstaat een subtiel contrast hierbij.
Ook heb ik op het achterste paneel gespat met gouden en blauwe acrylverf.


Ook de rand van dit grote paneel heb ik bewerkt met een blending tool en zwarte watervaste stempelinkt. 


Hier een close up van de zwarte rand langs het paneel en van het blauwe embossingpoeder en een stukje witte Frantage.
Omdat Oxide spray inkt niet watervast is, heb ik met een fixeerspray er een laklaagje overheen gedaan.


Het kleine paneel heb ik iets verhoogd opgeplakt op het achterste paneel.


En zo zijn 2 MDF muur panelen dus veranderd in een kleurrijk object.
Het was genieten om een keer iets te maken op deze panelen. Ik vermoed dat jullie ook hierin mijn eigen stijl herkennen.

Leuk dat je weer hier kwam kijken. Tot een volgende keer.
Groeten Hanny.

6 opmerkingen:

Lia.vdB zei

Wauw.... wel heel gaaf. En die kleurencombi...
Een fantastisch geheel.

Hartelijke groeten,

Lia

Corry Dank zei

Wat een supercreatie
Mooi om aan de muur te hangen

Gezellig freubelen zei

Prachtig!!

anja zei

Wat heb je dat geweldig mooi gemaakt, ik vind het kunst!

akkina van steen zei

Ik heb maar 1 woord ,prachtig gewoon
Bedankt om te delen.

Monique zei

Wat supergaaf gedaan Hanny!
Groetjes, Monique (Crealoetje)