Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




vrijdag 22 oktober 2021

Embrace imperfection.

Hallo creatievelingen.

Embrace Imperfection.

Een van mijn eerste scrap/mixed media workshops volgde ik in 2006 bij Pien's Atelier in Hilversum. Ali Edwards gaf daar een workshop. En als iemand niet helemaal tevreden was over hetgeen gemaakt was, ging er bij Ali een kaartje omhoog met "Embrace Imperfection" of "It is OK"
Toen vond ik deze woorden met name ludiek zoals ze iedere keer weer door Ali Edwards gezegd werden. Inmiddels heb ik ontdekt dat er zo'n grote waarheid achter deze woorden zit. Het creatief bezig zijn wordt veel meer Genieten met een hoofdletter G als je gewoon lekker bezig gaat en dat perfectionisme los kunt laten. Het zijn juist vaak de uitdagingen die er iets bijzonders van kunnen maken als dingen niet gaan zoals jij dacht dat ze zouden 'moeten' gaan. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Iets minder perfect kan net zo mooi zijn.
In dit blogbericht leg ik jullie weer uit hoe ik deze art journal pagina gemaakt heb.


Toen ik op een stempel deze woorden tegenkwam, wilde ik die erg graag bij deze art journal pagina gebruiken. Een art journal pagina op slimline formaat omdat het zo ontzettend fijn is om op dit formaat te werken.

In dit blogbericht laat ik jullie weer zien hoe ik deze pagina gemaakt heb.


Mijn uitgangspunt voor deze art journal pagina was een gelli plate afdruk met alcoholinkt waarbij ik dit stencil gebruikt heb (Pronty Mask Stencil Retro Pattern Squares art.nr. 470.801.058).

   

Op de gelli plate heb ik wat druppels inkt in 2 kleuren laten vallen. Met een brayer heb ik de inkt uitgerold. Hierbij ben ik niet te lang door blijven rollen omdat de inkt dan 1 kleur wordt. Als je het drogen van de inkt wilt vertragen, dan kun je er 1 of 2 druppels gedenatureerde alcohol (min. 90%) bij druppelen. Dit is te koop bij de apotheek of drogist. Met deze gedenatureerde alcohol kun je later ook gemakkelijk je stencil weer schoonmaken. Als je werkt met alcoholinkt kleurt je stencil namelijk mee.


Op de gelli plate heb ik op de nog natte inkt het stencil gelegd. Hierna heb ik (terwijl ik het stencil heb laten liggen) er een vel papier op gelegd en er een afdruk van gemaakt. 


Hierna heb ik ook het stencil van de gelli plate gehaald.
Toen de inkt die op de gelli plate achtergebleven was geheel gedroogd was heb ik een dun laagje witte verf met de brayer uitgerold op de gelli plate. Hierna heb ik de afdruk gemaakt. Doordat er een laagje witte verf over de inkt gerold is, krijg je een mooiere afdruk vind ik. 


En dat ziet er dan zo uit. Je herkent de vormen van het stencil (de donkere delen).
Omdat slimline formaat een groter formaat is dan mijn gelli plate, heb ik het stencil weer terug op het papier gelegd en ben er nu met distress inkt in 3 kleuren overheen gegaan zodat de gehele art journal pagina een kleur kreeg. Hierbij heb ik geprobeerd de inkt niet te egaal aan te brengen. De randen van deze pagina heb ik ook extra geïnkt. 


De frames heb ik gestanst uit de stukjes papier waarop ik mijn brayer steeds schoon gerold heb. Deze frames heb ik iets opgehoogd met chipboard.
De teksten en de vlinder zijn stempelafdrukken.

Iedere keer als ik met de gelli plate bezig ben, heb ik in zeer korte tijd weer vele achtergrondjes gemaakt. Ook deze keer weer liggen er nog diverse mooie stukjes papier klaar om wat mee te gaan doen.

Dank je wel weer voor je bezoek aan mijn blog vandaag.
Fijne dag verder, groeten Hanny.

Geen opmerkingen: