Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zaterdag 12 september 2020

Grow.

  Hallo creatievelingen.

Leuk dat jullie weer hier op het blog komen kijken. Vandaag laat ik zien hoe ik een art journal pagina op het formaat 30,5 x 30.5 cm. gemaakt heb. Een formaat dat veel bij het scrappen gebruikt wordt.
Mijn art journals hebben heel verschillende formaten. En dat maakt het juist zo leuk om te doen vind ik.

Deze pagina is eigenlijk ontstaan op een klieder-maar-raak-manier en zie maar wat er dan van komt.
Hoe ik dit "aankliederen" gedaan heb kan ik jullie nog wel laten zien, want ik heb tussentijds foto's van dit proces gemaakt. Ik zal je vast waarschuwen..... ik heb veel foto's gemaakt. De kleuren van de foto's wijken onderling wat af want ik heb deze pagina gemaakt bij extreem zonlicht, avondlicht en daglicht.


Ik ben begonnen met een mask (Dutch mask art Woodgrain) en transparante structuurpasta. De naam zegt het al, deze structuurpasta is transparant. Hierdoor blijf je de kleur van de ondergrond zien. In dit geval is dat dus wit...... Toch heb ik gekozen om de transparante structuurpasta te gebruiken omdat ik me afvroeg wat er zou gebeuren als je embossingpoeder in de nog natte structuurpasta zou strooien en dit vervolgens gaan verhitten. En om te weten wat er dan gebeurt, moet je het gewoon gaan uitproberen vind ik.




Hier zie je een detailfoto van de transparante structuurpasta met het embossingpoeder erin gestrooid.


En toen vroeg ik me af wat er zou gebeuren als ik op mijn aquarelpapier wat alcoholinkt zou druppen en hier overheen blending solution zou druppelen. Dat gaf die lelijke blauwe aanwezige streep in het midden. Niet doen dus. Omdat ik altijd zeg dat je gewoon door moet gaan na mislukkingen heb ik dat dus ook gedaan en op dit moment mijn vel papier niet weg gegooid. Om dit blauw te "verbloemen" besloot ik om mijn pagina nog maar wat blauwer te maken met pigmentpoeder.


Omdat dit wel heel erg blauw werd, heb ik er wat bruine kleur aan toegevoegd.


Door je stempelkussen op een stukje plastic af te drukken, hier wat water bij te sprayen en vervolgens met dit plastic op je pagina een afdruk te maken, krijg je vaak erg mooie achtergronden.


Hier overheen heb ik met een mask structuurpasta aangebracht. Hier en daar heb ik de structuurpasta gedroogd met een heattool om te voorkomen dat de ondergrondkleur in de structuurpasta zou trekken.



Met een inktspray heb ik de onderste helft van het blad nog wat donkerder gemaakt. Je raakt hierbij ook de transparante structuurpasta, maar met een doekje kun je dat weer wegvegen over de pasta heen. Vanwege de embossingpoeder zijn de lijnen van de mask niet spierwit.


Met een blending tool heb ik hier en daar wat goudverf op de structuurpasta aangebracht. Hierbij heb ik de mask weer even terug gelegd over de pasta heen zodat ik alleen de pasta raak en niet het papier rondom.


Toen besloot ik om een tattoo die vorig jaar bij een winkelketen weg gegeven werd op mijn pagina te gaan gebruiken. Om te voorkomen dat deze aardhommel weg zou vallen tegen de achtergrond, heb ik een stukje aquarelpapier blauw gemaakt met oxide inkt en de rand van het papier gescheurd zodat er als het ware een kader ontstaat.


Maar die aardhommel had nog een blikvanger erbij nodig. Vandaar dat ik er een greyboard frame bij gepakt heb. Aan 1 kant van het frame heb ik de swirls weg gesneden omdat ik dit mooier uit vond komen.



Het frame heb ik met oxide inkt en een blending tool bruin gekleurd. Dat gaat erg goed. Hier en daar heb ik in de oxide inkt wat embossingpoeder gestrooid en dit verhit. Het frame krijgt zo een minder egaal effect.


De letters GROW heb ik met een stencil gemaakt. Omdat ik de lijnen van de transparante structuurpasta ook zwart wilde hebben, heb ik zwarte permanente stempelinkt hiervoor gebruikt. Om het mezelf gemakkelijker te maken heb ik het stencil rondom de benodigde letter afgeplakt.





Op deze 2 foto's kun je goed zien wat het effect is van een wit lijntje tekenen op deze letters.


Langs de zijkant van het blad heb ik ook een accent van cijfers en letters gegeven.




De bloemen heb ik uit de losse hand getekend en geverfd met aquarelverf. Om wat diepte in de bloemen te krijgen heb ik er wat losse bloembladeren bij geplakt.


En wat zijn die sticker letters toch leuk om te gebruiken. Ik gebruik graag teksten en quotes bij mijn creaties. Met deze sticker letters kun je iedere tekst die je maar wilt maken.


En zo is deze pagina ontstaan. Het begon met gewoon maar wat uitproberen en een beetje aankliederen met dit als resultaat:


Wat is dit toch heerlijk om te maken.

O ja, wat ik nog niet genoemd heb, zijn die tekststrookjes rechts bovenaan de pagina. Dit zijn ook stickers van Dutch Doobadoo.


Hopelijk heb ik je kunnen inspireren om ook gewoon eens je materialen te pakken en te gaan experimenteren wat je er mee kan doen.  Geniet ervan!

Groeten, Hanny.

2 opmerkingen:

Annette zei

Super gaaf is deze! Prachtig hoe je de bloemen zelf heb getekend. Mooi hoe je alles uitgelicht hebt.
XxAnnette

Corry Dank zei

Het werkt
En een zeer uitgebreidde uitleg