Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zondag 10 april 2022

No rain, no flowers.

Hallo allemaal

Stencils kun je op meer dan 1 manier gebruiken.


Je kunt het stencil op je (aquarel) papier leggen en hier overheen sprayen, Distress of Oxide inkt gebruiken, gesso of structuurpasta aanbrengen, werken met Neocolors II, gelatos of met Distress crayons, er verf bij gebruiken enz.
Als je stencil door deze materialen nat geworden is, kun je op een ander vel papier een afdruk maken met dit stencil. Je krijgt dan een positief en een negatief als afdruk.
Dit is wat je op bovenstaande foto ziet.


Dit is wat ik gedaan heb:
Het stencil (Pronty collection flower 470.803.092) heb ik op een vel aquarelpapier gelegd en hier overheen heb ik diverse kleuren pigmentpoeder (Brusho) gestrooid. Dit poeder heb ik nat gesprayed terwijl ik het stencil heb laten liggen op het papier. Hierdoor wordt het stencil erg nat en kun je met het stencil op een ander stuk papier een afdruk maken.
Het resultaat dat je dan krijgt is hetgeen je op de al eerder geplaatste foto ziet, een positieve en een negatieve afdruk.


Dit is het resultaat van de Brusho.
Door de hoeveelheid water is de Brusho ook onder het stencil door gelopen waardoor
deze afdruk minder scherp is.


Om wat meer details terug te krijgen heb ik het stencil weer op het papier terug gelegd en met Distress inkt en een blending tool heb ik hier en daar het motief weer terug laten komen zoals je hier bij die roze bloem ziet.


Vervolgens heb ik het stencil met de + + + (Pronty Crafts stencil Crosses art. nr. 470.803.087 A4 formaat) erbij gepakt en heb ik sommige + + + met afplaktape afgeplakt om zo de regelmaat van dit patroon te verstoren).


Met de Ranger Distress crayons heb ik de plusjes op de art journal pagina gemaakt. Door de crayons iets met je vinger uit te wrijven terwijl het stencil nog op het papier ligt, krijg je een grungy effect.
Dit patroon heb ik ook in kleinere vorm terug laten komen door het gebruiken van een stempel.
Ook heb ik op het papier stempelafdrukken met een script stempel gemaakt. Hierbij heb ik de kleuren stempelinkt aangepast aan de kleuren van de Brusho op deze pagina.


Omdat de pagina zo volop kleur is, heb ik de randen van deze art journal pagina met Distress inkt en een blending tool wat afgezwakt. Door het plaatsen van een frame met hierin een strookje met tekst, wordt de kleur oranje ineens een focal point. Het strookje tekst komt van het stickervel met quotes dat bij deze collectie hoort. (art.nr. 491.100.018).


De ingekleurde stempelafdruk van de bloemen die op het frame geplakt is,
maakt deze fleurige pagina af.

Wat mij betreft mag de lente gaan beginnen zodat we overal buiten deze kleuren weer terug gaan zien.

Leuk dat je weer hier kwam kijken, tot een volgende keer.

Groeten Hanny. 

Geen opmerkingen: