Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




maandag 17 januari 2022

RainbowDays bij Pronty crafts: Blauw.

Hallo bloglezers.

Weten jullie al dat het vandaag Blue Monday is?
Dit zou de meest deprimerende dag van het jaar moeten zijn.
Een dag om je treurig, neerslachtig of weemoedig te voelen....
Maar dat gaat dus lekker niet gebeuren! Want vandaag starten we met de RainbowDays bij Pronty.
Wij gaan er de komende 8 dagen gewoon een creatief feestje van maken op de
facebookgroep van Pronty Craft and Friends en we geven die Blue Monday gewoon geen kans.
Om 10:00 uur 's morgens plaatsen wij op de facebookpagina de nieuwe uitdaging met een tutorial erbij hoe we onze creaties gemaakt hebben.
Op mijn eigen blog kun je iedere dag om 10:00 uur mijn uitdaging met tutorial vinden.

Natuurlijk is de kleur voor vandaag, de Blue Monday: blauw.
Als je mee wilt doen met de RainbowDays, dan dagen we je uit om iets met de kleur blauw te gaan doen.
Wat je gaat maken, daar ben je helemaal vrij in. Dit mag een kaart zijn, een ATC'tje, een Art Journal pagina, een scrappagina. Van alles. Als je maar creatief bezig bent geweest en voor vandaag hierbij de kleur blauw terug laat komen in je creatie. Je bent hierbij niet verplicht om materialen van Pronty te gebruiken. Dit mag natuurlijk wel.
Met het designteam hebben we ook al meerdere voorbeelden gemaakt. Iedere dag zie je op de facebookpagina om 10:00 uur een tutorial van een van de designteamleden van Pronty op de facebookpagina verschijnen. Daarnaast laten diverse DT leden ook nog dagelijks hun uitwerking met de verschillende kleuren zien. 

Om het nog leuker te maken gaan we over 2 weken 2 give aways weggeven. Dit doen we aan 2 personen die minimaal 2 van de kleuren uitgewerkt hebben en hiervan een voorbeeld op de facebookpagina van Pronty Crafts and Friends geplaatst hebben. Als je daar iets plaatst, zet er dan #rainbowdaysprontycrafts bij in het bericht.

Maar nu genoeg gekletst.
Vandaag mag ik jullie inspireren met hetgeen ik gemaakt heb: een Art Journal pagina waarbij de kleur blauw mijn uitgangspunt was:


In dit bericht laat ik jullie zien hoe ik deze pagina gemaakt heb.


Voor de RainbowDays heb ik een apart album gemaakt. Omdat ik het leuk vind om de pagina's van verschillende grootte in zo'n album te hebben, heb ik voor deze pagina het aquarelpapier gescheurd.
Nadat ik dit papier nat gemaakt heb, heb ik het gekleurd met watercolors. Doordat het papier nat is, lopen de verschillende kleuren mooi in elkaar over. Omdat de rand van het papier gescheurd is, is de oppervlaktestructuur hiervan anders en lijken de kleuren hierdoor iets anders.


Nadat de achtergrond droog was, heb ik van bovenaf het aquarelpapier verf naar beneden laten lopen. Als je hier voldoende water aan toevoegt, gaat de verf vanzelf naar beneden lopen. 


Op een nieuw vel aquarelpapier heb ik met de watercolors wolkjes geverfd. Hierbij heb ik meerdere kleuren door elkaar gebruikt.


Deze wolkjes heb ik met een wit randje uitgeknipt.


Toen deze verf weer droog was, heb ik een nieuwe laag aangebracht. Hiervoor heb ik een stencil gebruikt (stencil Woven patterns art. nr. 470.803.088)de watercolors en een blending tool.



Toen de achtergrond weer droog was, heb ik op mijn craftsheet (of op een acrylblokje) een beetje van de watercolors gedaan. Door hierin je blending tool te dopen kun je met deze watercolors een stencil gebruiken. Als je blending tool te nat is, zal de verf iets onder je stencil door gaan lopen. Zelf vind ik dit geen probleem bij deze pagina. Maar wil je dit niet, gebruik dan niet te veel water bij je watercolor verf. Als je achtergrond nog niet droog is als je het stencil gebruikt, zal de verf door je stencil heen samenvloeien met de verf van je achtergrond.


Hierna heb ik Fran-tage embossingpoeder gebruikt. Ik ben fan van dit materiaal.
Fran-tage is een embossingpoeder met korreltjes van verschillende grootte. Door deze korreltjes te verhitten (ik strooi het poeder op de pagina, verhit eerst vanaf de onderkant van het papier zodat ik de korreltjes niet wegblaas), smelt het en krijg je leuke accentjes op je pagina. Dit Fran-tage embossingpoeder is gemengd met iets van gouden glitters wat op de een of andere manier mee smelt.


En toen zag de pagina er dus zo uit.Mocht je geen Fran-tage hebben, dan zou je natuurlijk ook met gesso kunnen spatten. Droog de verf dan wel met je heattool zodat de gesso zich niet kan mengen met de blauwe verf. Dit gebeurt namelijk als je de gesso uit zichzelf laat drogen.


Pronty heeft chipboard sneeuwsterren (art.nr. 492.001.019). Deze sneeuwsterren heb ik eerst met gesso bewerkt. Hierna met watercolors beschilderd. Door een onderlaagje van gesso komen de kleuren mooier uit vind ik. Ook op deze sneeuwsterren zie je weer wat van de Fran-tage terug.


De wolkjes en sneeuwsterren heb ik op de pagina geplakt. Hier en daar heb ik de wolkjes iets opgehoogd met foamtape.


Op mijn pagina wilde ik een tekst plaatsen. Daarom heb ik diverse kleurvlakken geschilderd en
hier de letters op gestempeld. Ik heb de letters op meerdere kleuren gestempeld, zodat ik meer keus
qua kleur had.


Deze letters heb ik in blokjes geknipt en hier met een fijnschrijver een zwart lijntje omheen getekend.
Omdat de letters zo los op de pagina lagen, heb ik eerst achter de letters een strookje vellum, een strookje blauwe stof en een strookje gaas (waarin ooit bloemen in verpakt zaten) geplakt.
Met mohair garen heb ik door deze materialen nog een lijntje geborduurd.


Dit was mijn tutorial voor de kleur blauw.
Ik ben benieuwd of jullie met onze challenge mee gaan doen en zo de Blue Monday ook geen kans gaan geven. Veel plezier bij het creatief bezig zijn!

Fijne dag verder, groeten Hanny.

Geen opmerkingen: