Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




woensdag 26 april 2023

Oude foto's.

Hallo bloglezers.

Toen een collega van mij ontdekte dat ze bij mijn vader in de klas gezeten heeft, kreeg ik van haar foto's van mijn vader, genomen tijdens haar werkweek in 1971. Zo lief dat ik deze foto's van haar mocht hebben. Dit soort foto's had mijn vader zelf niet.
Hoe geweldig leuk is het om je vader te zien die in een gekke bui was toen deze foto genomen werd.
Van mijn collega begreep ik dat hij een pruik van een leerling opgezet had, haar jas aan had getrokken en ook even haar tas vasthield. Op dat moment is deze foto genomen.
Wat een leuke gedachte ook dat destijds er pruiken meegenomen werden tijdens een werkweek. En dat deze pruiken puur ter verfraaiing gedragen werden.


Beide foto's heb ik verwerkt tot een spread in mijn planner.
Hierbij heb ik het papier uit de Dream, Plan, Do collectie van Dutch Doobadoo gebruikt.
Het zwarte stuctape en de chipboard fotostrip, komen ook uit deze zelfde lijn.
De tekstwolkjes en andere tekst strookjes heb ik geknipt uit het dessinpapier van deze collectie.



Voor de achtergrond van de linker pagina heb ik ook een mask uit deze nieuwe collectie gebruikt.


Hieronder zal ik met foto's laten zien hoe ik deze achtergrond gemaakt heb.


Met structuurpasta en de mask van DDBD heb ik het motief op aquarelpapier aangebracht.


Hierna heb ik dit papier gekleurd.


Omdat ik nog iets meer een kleuraccent wilde, heb ik hier en daar met het Neocolor II krijt accenten aangebracht en dit krijt met een iets natte vinger uitgewreven.


Daarna heb ik de mask weer terug gelegd op het papier en er met stempels met een watervaste zwarte inkt stempelafdrukken overheen gezet. Doordat de mask op het papier ligt, krijg je de stempelafdrukken alleen in de openingen van de mask. Dat is dus exact op de al eerder aangebrachte structuurpasta.
De mask krijg je daarna goed schoon met 90 % gedenatureerde alcohol (bij de apotheek/drogist verkrijgbaar)


De stempelafdrukken vond ik te aanwezig. Daarom heb ik dit hier en daar 
weer met iets gesso afgezwakt.


Het resultaat was deze achtergrond. Die ik vervolgens weer grotendeels volgeplakt heb.
Misschien is het verstandiger om een volgende keer eerst het cluster met de foto te maken en daarna het achtergrondpapier te bewerken...... Dan weet ik exact waar de achtergrond nog zichtbaar is.


De rechter pagina van deze spread is gemaakt op het dessinpapier van deze Dream, Plan, Do collectie van Dutch Doobadoo. Om dit papier passend bij de linker pagina te krijgen heb ik op deze pagina vlekken gemaakt met de Oxide inkt. Dit gaat heel gemakkelijk door wat Oxide inkt op je craftsheet aan te brengen, hier wat water bij te sprayen en daarna je papier hier doorheen halen.
Omdat dit vrij vochtig is, gaat je papier hiervan iets boller staan (ook na het drogen met een heattool). Daarom heb ik het papier even gestreken met een strijkbout. De perfecte manier om je papier weer glad te krijgen als je snel verder wilt werken. Het papier onder een stapel boeken leggen kan ook, maar dit kost meer tijd.

In het dessinpapier zit ook een vel met daarop etiketten.


Deze cirkels zijn met een pons uit het papier te halen. Hoe handig is dat?
Op deze cirkel heb ik een stempelafdruk gemaakt.

De chipboard fotostrip op de rechter pagina is gekleurd met Oxide inkt. Hieronder heb ik geen gesso als onderlaag gedaan.
Op beide pagina's zie je het zwarte stuctape uit deze collectie terugkomen.
Wat stempelafdrukken en embellishments die ik nog had liggen maken deze spread af.


Het is zo ontzettend leuk om het papier uit de Dream, Plan, Do collectie van Dutch Doobadoo te gebruiken. Op internet zie ik diverse zwart/wit pagina's met deze papierlijn langskomen, maar ook het toevoegen van een kleur maakt dit papier gaaf.

Leuk dat je weer hier kwam kijken.
Tot een volgende keer.

Groeten Hanny. 

Geen opmerkingen: