Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




maandag 3 april 2023

Pronty Storage systeem.

Hallo bloglezers.

Pronty heeft een MDF storage systeem uitgebracht.
Het zijn allemaal losse elementen die je met elkaar kunt combineren om zo de voor jou ideale opstelling te maken.




Een rommelige schap ziet er met het opbergsysteem ineens veel netter en beter georganiseerd uit.
En nu ik deze foto zie, besef ik me dat het er met nog zo'n smalle storage box, waar de stempelplaten en de laatste stempels ingezet kunnen worden, nog netter uit zal zien. Ga ik nog even regelen...

Je kunt dit storage systeem onbewerkt laten, maar je kunt er ook je eigen draai aan gaan geven.
En dat heb ik ook gedaan.


In dit blogbericht kun je ontdekken hoe ik deze storage box bewerkt heb.


Ik heb eerst de storage box in elkaar gelijmd. Hiervoor heb ik de Dutch Doobadoo lijm gebruikt.
Het in elkaar zetten is niet moeilijk. Op de verpakking van iedere storage box staat een QR code. Met deze code kun je op internet een filmpje bekijken (mocht je er zelf niet uitkomen) hoe de box in elkaar gezet moet worden.


Nadat de lijm opgedroogd was, heb ik de box met gesso bewerkt. Eerst heb ik de box met een kwast geverfd met gesso en daarna ben ik er met een keukensponsje overheen gegaan. Het effect van de laag gesso wordt dan zoals op bovenstaande foto te zien is. Zowel de binnenkant, buitenkant en onderkant van de box heb ik met gesso bewerkt.

Toen deze laag gesso droog was heb ik op de box structuur aangebracht. Hiervoor heb ik de structuurpasta van Dutch Doobadoo gebruikt en de stencils van Pronty. Ik heb er op gelet dat als een motief op de zijkant van de box stond, dat dit op de andere zijkant doorliep.



Hiervoor heb ik het stencil Tree Trunk uit de Under Construction lijn (art.nr. 470.801.062) gebruikt en het Pronty Julia Woning stencil Text and Leaves (art.nr. 470.765.030). Dit laatste stencil is al een ouder stencil, maar ik zag zojuist dat het nog steeds op diverse plaatsen te koop is.


Toen de structuurpasta droog was heb ik de box met een beige/zacht gele kleur geverfd. Deze kleur is op de foto (die genomen is bij avondlicht) niet echt goed te zien. Hierbij heb ik zowel de binnenkant als de buiten- en onderkant van de box geverfd. Ook nu weer heb ik eerst de verf aangebracht met een penseel en daarna het keukensponsje in de nog natte verf gedrukt zodat er weer dat sponsachtige reliëf tevoorschijn kwam.
Toen de structuurpasta droog was, heb ik met Distress Oxide spray inkt een bruine kleur aangebracht.
Hierbij heb ik met een penseel de inkt op de box gedaan en deze inkt met een sprayflesje met water en ook met een penseel verspreid. Daar waar de Oxide inkt nat is, gaat de inkt gemakkelijk lopen. Ik heb daarom kant voor kant de box bewerkt omdat ik de spray alleen maar naar beneden wilde laten lopen.
De te grote hoeveelheid inkt die onder de box dreigde te lopen, heb ik steeds met een stukje keukenrol opgenomen.


Naast het bruin heb ik de Derwent Inktense watercolors gebruikt.
Een deel van deze watercolor verf heb ik in de natte delen van de Oxide inkt aangebracht. Kleuren gaan zich dan mengen. Een ander deel heb ik aangebracht en daarna weer gedroogd. Na droging vermengen de Inktense watercolors zich niet meer.


In eerste instantie heb ik delen van de box zacht geel gelaten.
Om iets meer nuances in de kleur bruin te krijgen, heb ik hier en daar ook nog de bruine kleur van de Inktense watercolors gebruikt.


Ook over de structuurpasta heb ik de inkt en verf laten lopen. Hierna heb ik hier en daar weer wat inkt van de script structuurpasta verwijderd zodat deze script letters wat lichter werden. Met een billendoekje lukt dit, maar dit is wel een secuur werkje omdat je anders te veel van de kleuren weghaalt.


De vlakken zachtgeel vond ik te contrasterend, daarom heb ik hier en daar het geel met een blending tool en een watervaste stempelinkt afgezwakt.



Met alleen kleur vond ik de buitenkant van de storage box te saai.
Daarom ben ik nog met 2 sets stempels van Tim Holtz aan het stempelen gegaan. Ook heb ik hierbij nog een achtergrondstempel van ECD hierbij gebruikt. Hierbij heb ik steeds 2 zijden tegelijk gestempeld en niet alle 4 de kanten tegelijk gestempeld zodat de watervaste inkt even goed kan drogen. Oeps, ik had ook 3 zijden tegelijk kunnen stempelen bedenk ik me nu.....
Toen de stempelinkt droog was, heb ik nog op iedere kant gespetterd met een watervaste acryl inkt. Ook nu heb ik iedere kant eerst laten drogen voordat ik verder ging, want de inktdruppels mogen niet gaan lopen.

Ik heb de bovenrand en de binnenkant van de box geel gelaten, Toch weer dat contrast waar ik van houd. Ik had natuurlijk ook de binnenkant kunnen bewerken.

Zowel de binnenkant als de buitenkant van de box heb ik een vernislaag gegeven. Ik vermoed dat dit niet echt noodzakelijk is, maar beter een laagje te veel dan te weinig.


En zo staat deze storage box nu op mijn hobbytafel te pronken. De materialen die ik graag onder handbereik heb, heb ik nu dicht bij me staan.

Mochten jullie ook dit storage systeem van Pronty gaan gebruiken, ik ben benieuwd of en hoe jullie dit MDF gaan bewerken.

Tot een volgende keer maar weer.

Groeten Hanny.








 

Geen opmerkingen: