Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




zondag 3 december 2023

Een albumbox.

Goedemiddag.


In de nieuwe Pronty 'Pay it Forward' collectie is een MDF albumbox uitgebracht.
Het idee achter deze albumbox is dat je er een album met (dierbare) foto's in kunt maken.
Maar ook kun je deze albumbox gebruiken om er een junk journal in te maken.
En dat laatste heb ik gedaan.
In dit blogbericht laat ik je zien hoe ik dit gedaan heb.


De box wordt geleverd als een doe het zelf pakket van MDF.
De box kun je zelf eenvoudig in elkaar zetten/plakken. De rechte kanten van ieder vlak zijn de bovenkanten van de box. De zijkanten van de box zijn iets dikker en lager omdat hier de strookjes met de albums op rusten.
De box heb ik in elkaar geplakt met de Dutch Doobadoo lijm.
Tijdens het drogen van de lijm heb ik de vlakken strak bij elkaar gehouden met schilderstape.



Nadat de lijm droog was, heb ik de gehele box met zwarte gesso geverfd.


Hierna heb ik het dessinpapier op maat gesneden en aan 1 kant gescheurd.
Dit dessinpapier heb ik met Mod Podge op het MDF geplakt. Met een brayer heb ik het papier strak op het MDF gerold.
Langs de randen heb ik het papier met zwarte gesso en een brayer nog iets zwart gemaakt zodat het papier een geheel wordt met de box. Dit heb ik gedaan door de brayer net iets over de rand van het papier te rollen. Zo krijg je subtiel zwart accent.


Het papier waarmee ik de albumbox beplakt hebt, is van de lijn Pay it Forward van Pronty.
In 1 set zitten 20 vellen dubbelzijdig gekleurd papier, 21 x 21 cm.


Bij deze albumbox zitten 2 rechthoekige stukjes MDF.
Deze 2 stukjes MDF heb ik met watercolors (Derwent Inktense) ongeveer dezelfde kleuren gegeven als het papier dat ik op box zelf heb geplakt.
In deze stukjes MDF zitten gaatjes. Nadat je het papier op maat heb gesneden (het grootste stuk papier net iets smaller dan de binnenkant van de box) kun je dit papier in elkaar vouwen en met een touwtje rijgen aan het MDF. Zo hang je je album vast aan het latje.
Aan een strookje MDF kun je 2 katernen vastmaken.
Je kunt hierbij het papier op 1 formaat houden, maar je kunt hierbij ook verschillende formaten papier in elkaar vouwen. Dat laatste heb ik hierbij gedaan. Ook is het leuk om hiervoor diverse stukjes papier te gebruiken. Muziekpapier, dessinpapier, eerder gemaakte achtergrondjes, papier uit een atlas, een boek enz.
De MDF strookjes waar je album aan vastgemaakt zit, hang je in de box (zoals hier op de foto te zien is).


Op deze foto hangen aan 1 MDF strookje al 2 katernen. Het andere strookje MDF is alleen nog maar geschilderd. De katernen worden hier nog aan gehangen.

Je zou je albumbox ook staand weg kunnen zetten.


Op deze foto kun je de 2 katernen zien die met een touwtje vastgemaakt zijn aan het strookje MDF.


Het is erg leuk om mini albums te maken.
Door het in een box als deze op te bergen krijg je een mooi geheel.

Fijne dag verder, groeten Hanny.

Geen opmerkingen: