Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




woensdag 23 maart 2022

Een kaart gemaakt m.b.v. een gelli plate.

Hallo allemaal.

Pronty Crafts heeft weer een hele gave collectie uitgebracht. Een collectie met stencils, papier, chipboard elementen, foam stamps en sticker teksten. 


Het stencil dat je linksboven op bovenstaande foto ziet, heb ik gebruikt samen met een ronde gelli plate, alcoholinkt en witte acrylverf.


In dit bericht laat ik jullie zien hoe ik deze kaart gemaakt heb.


Op de gelli plate heb ik wat druppels alcoholinkt laten vallen.
Deze inkt heb ik met een brayer uitgerold over de gehele gelli plate.
Deze kleur geeft een ondergrond aan je afdruk.



Hierna heb ik het stencil op de gelli plate gelegd. Met de brayer heb ik dit stencil goed aangedrukt.
(Op deze foto zie je dat dit niet de eerste afdruk was met dit stencil, want dit stencil is al gekleurd).
Opnieuw heb ik wat andere kleuren alcoholinktdruppels op de gelli plate met daarop het stencil laten vallen en ook deze inkt heb ik weer met een brayer uitgerold. Hierbij heb ik maar kort gerold omdat anders de kleuren zich te veel zouden mengen.


Om verder te gaan moet de alcoholinkt droog zijn. Hierbij laat ik het stencil gewoon nog even liggen op de gelli plate. Je zou dit gewoon aan de lucht kunnen laten drogen. Dit gaat prima..... Maar als je niet zo veel geduld hebt, kun je het droogproces ook een beetje versnellen door de inkt met een luchtpompje te drogen.


En wat ook prima gaat om het drogen te versnellen, is een handventilator er boven houden.


Nadat de inkt droog was, heb ik het stencil voorzichtig van de gelli plate gehaald. Het kan zijn dat de inkt onder het stencil nog wat nat is. Dit moet droog zijn voordat je verder gaat.
Toen de alcoholinkt droog was, heb ik een laagje witte acrylverf  over de gelli plate uitgerold. Het mooiste effect krijg je als je hierbij niet te veel verf gebruikt. Daarom doe ik altijd een kloddertje verf op mijn craftsheet waarin ik mijn brayer rol voordat ik dit op de gelli plate uitrol en doe de verf niet rechtstreeks op de gelli plate. Als ik de verf rechtstreeks op de gelli plate doe, lukt het mij niet zo goed om een dun laagje verf aan te brengen. Helaas ben ik vergeten om van deze stap ook een foto te maken.


En dan komt het leukste moment.
Op de gelli plate leg je een papiertje dat je stevig aandrukt. Als je het papier dan van de gelli plate haalt, neem je de print mee op je papier. Het is iedere keer weer een verrassing hoe de afdruk eruit zal zien.


En dit is dan de afdruk die ik kreeg.


Wat je niet moet vergeten is om op een stuk papier je brayer steeds schoon te rollen.
Dit geeft namelijk mooie achtergronden die ook weer leuk zijn om te gebruiken.
Op deze kaart heb ik de labels en het takje gestempeld op dit papier.
Zo past het qua kleur perfect bij de rest.


Met memento inkt heb ik de randen van de kaart geïnkt.
Ook heb ik het stencil met de bladeren met deze zelfde inkt gebruikt.
Op het stencil zijn de bladeren langer, maar ik heb gewoon een stuk van het blad afgeknipt. En zoals je ziet, gaat dit prima.


Het andere takje dat je op de kaart ziet, is een stempelafdruk gemaakt op het papier waarop ik mijn brayer uitgerold heb. Op deze manier krijg je papier dat qua kleur perfect bij de gelli plate afdruk past.
Ook de etikettenstempels heb ik gemaakt op dit uitrolblad.
De leuke kleine hartjes op het etiket zijn afkomstig van het stickervel uit de nieuwe collectie.
Deze hartjes zijn spierwit, maar met de memento inkt heb ik de hartjes iets kleur gegeven.


Als je met alcoholinkt werkt op een stencil, dan krijg je deze inkt er niet vanaf met een vochtig doekje.
Omdat de inkt niet afgeeft, zou je de inkt gewoon kunnen laten zitten.


Stoort het je dat je stencil vies is, met gedenatureerde alcohol en een doekje krijg je het stencil weer gemakkelijk en snel weer schoon. Bij een drogist of apotheek kun je de gedenatureerde alcohol kopen.


Na het lezen van deze uitleg voel ik me verplicht om nog 1 opmerking te maken.
Werken met een stencil, alcoholinkt, een gelli plate en een beetje witte acrylverf is verslavend. Het is zo moeilijk om hiermee te stoppen nadat je begonnen bent.

Leuk dat je weer hier kwam kijken.

Groeten Hanny.

1 opmerking:

Sabine zei

Dat klopt Hanny, het is moeilijk om te stoppen als je de Gelliplate gebruikt.
De 'prints' zijn ook elke keer anders, geen 1 is het zelfde.
Veel plezier met de nieuwe collectie!