Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




donderdag 15 februari 2024

ATC'tjes.

 Hallo bloglezers.

Voor wie het begrip ATC onbekend is, ATC staat voor Artist Trading Cards.

Op Wikipedia vind je deze uitleg:

Een artist trading card (ATC) is een miniatuur kunstwerkje van ongeveer 64 x 89 mm groot.
De grootte komt overeen met allerlei verzamelkaartjes.
Er worden verschillende mixed media technieken toegepast op een ATC. Soms worden er collages of werkjes van papier gemaakt. Op de achterkant van het kaartje staat vaak de datum, de naam van de maker en eventueel de materialen en technieken die gebruikt worden.

De Zwitserse kunstenaar M. Vänci Stirneman bedacht de ATC in 1996.
Hij vond het maken van een catalogus te duur.
Daarom maakte hij in 1997 1200 ATC kaartjes met de hand om zijn kunstwerken te promoten. Hij riep andere kunstenaars op om hetzelfde te doen.
Aan het einde van de expositie kon iedereen een exemplaar uit de tentoonstelling mee naar huis nemen in ruil voor een eigen gemaakte ATC.

Meestal worden de ATC's in series gemaakt.
Vaak gaat de maker uit van een serie van 3. In zo'n serie zijn niet alle kaartjes exact hetzelfde, maar de afwerking of decoratie verschilt.
Door deze variatie aan te brengen blijft het leuk om ATC-kaartjes te maken, maar is het ook duidelijk dat het een serie is.


Dit zijn de ATC'tjes die ik gemaakt heb.


Het Dutch Doobadoo papier uit de collectie van Knippen en Plakken met Jaap 'Happy Spring' heb ik hierbij gebruikt.
Omdat ik vrij nat op dit papier wilde gaan werken, heb ik er eerst een laag transparante structuurpasta met een brayer over het papier uitgerold. Ik had hier natuurlijk iets anders voor kunnen gebruiken, maar toevallig stond dit potje voor mijn neus......


Hierna heb ik met witte structuurpasta stippen op het papier aangebracht.


Hierbij heb ik een stencil uit de DDBD collectie 'Wild Flowers' gebruikt.



Hierna heb ik mijn penselen gepakt en ben aan het verven gegaan.


Ook het kaaslinnen heb ik hiermee kleur gegeven.


En als dan de achtergrond klaar is, ga je alles tot een kaartje maken.
Hierbij heb ik meerdere materialen van Dutch Doobadoo gebruikt.


Het paper art stuctape komt op ieder kaartje terug.


Deze stickers komen op ieder kaartje terug.


De klokken en teksten heb ik hier vandaan gehaald.


Het wolkje komt uit deze paper art set (collectie Pay it Forward) van Pronty.


Dit is de 2e serie die ik maakte met vrijwel dezelfde materialen.

Het katoen touw op deze kaartjes is afkomstig van een net dat ik in Halloween tijd gekocht heb.

Ook al verzamel of ruil ik dit soort kaarten niet, het maken van deze ATC'tjes is erg leuk
om te doen.

Op 13 en 14 april ben ik te vinden op de Art Specially in Nijkerk, wie weet ga ik dan wel starten met het ruilen van ATC-kaarten of geef ik deze kaartjes weg aan een liefhebber.

Fijne dag verder, groeten Hanny.

1 opmerking:

alma.heijenk@gmail.com zei

heel mooi gedaan.
groetjes Alma