Wat leuk dat je hier komt kijken.

In december 2007 ben ik gestart met deze blog.

De blognaam scrap-joy spreekt voor zich. Scrappen is voor mij een hobby waar ik veel plezier aan beleef. Inmiddels ben ik ook steeds meer met art journaling bezig.

Het werken met verf, inkt, sprays, stencils e.d. is ontspannend en ontzettend leuk om te doen. Het is dan ook super dat ik lid van het designteam mag zijn bij Dutch Doobadoo en bij Pronty. Want daar komen veel gave materialen vandaan, die ik graag hierbij gebruik.


Door mijn eigen creaties te laten zien hoop ik dat ik jullie via deze blog kan inspireren tot het maken van mooie LO's en andere creatieve uitspattingen.




dinsdag 3 januari 2023

De omslag van een harmonica album.

Hallo bloglezers.

Binnenkort is Pronty Crafts op de grote beurs in Frankfurt te vinden. Daar zal o.a. ook te zien zijn wat er met de materialen van Pronty Crafts gemaakt kan worden. Een aantal van deze creaties wordt gebundeld in een accordeon album dat bij de Hema verkrijgbaar is.


De voor- en achterkant van dit harmonica album heb ik bewerkt.


In dit bericht leg ik jullie uit hoe ik dit gedaan heb.
Er zitten veel laagjes op de kaft, dus dat betekent ook veel foto's in dit bericht.
Een groot deel van deze kaft is in de avonduren gemaakt. De stappenfoto's zijn genomen bij een daglichtlamp. De kleuren op de foto's zijn dus niet optimaal.


Zoals je ziet ben ik begonnen met een ondergrond van gesso van Dutch Doobadoo.
Deze gesso heb ik in dezelfde richting aangebracht.

Toen de gesso droog was, heb ik met 3 verschillende stencils (crosses 470.803.087,
under construction 470.803.098, arrows 470.802.098) m.b.v. structuurpasta van Dutch Doobadoo motieven op de voorkant aangebracht. Tussen ieder motief door heb ik de structuurpasta aan de lucht laten drogen.





Hierna heb ik met de Inktense watercolors wat kleur op de kaft aangebracht. Ik heb voor de Inktense watercolors gekozen omdat ik op dat moment nog niet wist hoe ik verder zou gaan met deze voorkant.
Nadat de Inktense opgedroogd is, is deze verf watervast. Het voordeel hiervan is dat de verf dan niet meer reageert op laagjes die je hier overheen aanbrengt, zoals gewone watercolor wel blijft doen.


Dit is het resultaat hiervan. Omdat ik de kleuren te zacht vond, ben ik verder gegaan met een volgende laag.


Ik heb met een watervaste inkt gestempeld.


Om meer kleur te krijgen heb ik de Distress crayons erbij gepakt. Ik heb hiervan een beperkt aantal kleuren, daarom heb ik er ook nog een art crayon bij gebruikt.
Met deze crayons heb ik delen van de kaft gekleurd en dit weer met mijn vingers uitgewreven.


Zo ontstond er meer kleur op de kaft.


Rondom heb ik nog wat lijntjes getekend en met gesso ben ik nog aan het spetteren gegaan.


De gilding wax geeft wat glans op de kaft. Deze wax heb ik lichtjes met mijn vinger hier en daar aangebracht.


Hier zie je iets van deze wax terug. Helaas laat een foto niet zien hoe gaaf deze wax in werkelijkheid is.


Op de voorkant wilde ik een tekst hebben. Deze tekst sticker komt uit het stickervel van de Under Construction lijn van Pronty (491.100.020). Ook zie je nog een stukje papier uit deze lijn (471.201.004) terug.
Om de tekststicker wat meer body te geven, heb ik deze eerst op een stukje stevig aquarelpapier geplakt en hierna op een gescheurd stukje van een doos geplakt. Door de toplaag van deze doos eraf te scheuren, krijg je een leuk effect van ribbelkarton. Dit heb ik met een blending tool en inkt iets meer kleur gegeven.



Het chipboard frame dat je hier op de voorkant ziet komt uit de Sympathy collectie van Pronty (492.001.035). Met oxide inkt en embossingpoeder heb ik dit kleur gegeven.



Op de voorkant heb ik ook nog de chipboard pijpleidingen van Pronty Crafts (492.001.031) gebruikt.
Dit chipboard heb ik eerst met gesso bewerkt en daarna met watercolors geverfd. In de nog natte verf heb ik diverse kleuren embossingpoeder gestrooid dat ik verhit hebt. Dit geeft een gaaf effect.


En zo is dus deze voorkant ontstaan.


De achterkant van dit album heb ik eenvoudig gehouden.
Ook hier heb ik eerst een ondergrond van gesso gebruikt, hier overheen is een strook chevrons met structuurpasta aangebracht. Het geheel is weer met de Inktense watercolors gekleurd en met de crayons meer op kleur gebracht. ook nu heb ik weer hier en daar wat wax aangebracht. 

Dit album kan mee naar de beurs.
Het kost iedere keer best veel tijd om dit soort uitgebreide berichten met uitleg hoe ik iets gemaakt heb voor anderen te maken. Ik hoop dat je weer wat hebt gehad aan deze uitleg en dat ik dit soort berichten dus niet voor niets maak. Ik ben namelijk wel eens benieuwd of er iemand is die met deze uitleg aan de gang gaat.

Tot een volgende keer, groeten Hanny.

1 opmerking:

Creaine zei

Mooi en goed omschreven hoe je het gedaan hebt.
groetjes Ine
http://creaine-cards.blogspot.com/